Munnbind-påbudet på fly kan snart bli fjernet

Flypassasjerer har måttet venne seg til å bruke munnbind under flyvinger. Nå kan dette påbudet falle. Foto: SAS

Lørdag formiddag skal regjeringen redegjøre for fjerning av flere smitteverntiltak. Da kan det ligge an til at kravet om bruk av munnbind i kollektivtransporten blir fjernet.

En slik beslutning vil få følger for luftfarten.

I Folkehelseinstituttet er man klar på at faren for å bli smittet på en flyreise er meget liten:

– Vi vurderer smittefaren under en flyreise som veldig lav. Dette er også erfaringen vår fra de periodene vi har drevet smitteoppsporing etter nærkontakter om bord. Vi fant nesten ingen nye smittede, sier overlege Preben Aavitsland i FHI til flysmart24 fredag.

Samme praksis

Til nå har alle flyselskapene i Norge fulgt samme praksis med hensyn til munnbind under flyvning. Både SAS, Norwegian, Flyr og Widerøe har fulgt rådene som helsemyndighetene har kommet med, og tillatt å ta munnbindet av bare ved servering av mat og drikke.

Munnbind har vært påbudt på fly i Norge siden mai 2020, med et unntak fra noen måneder sist høst. Da omikron-varianten dukket opp i november, ble munnbind igjen påbudt fra 3. desember i fjor.

Nå blir munnbind-påbudet generelt et tema når regjeringen redegjør for nye lettelser lørdag.

I Danmark, som Norge har fulgt tett når det gjelder smittevern-tiltak, er munnbind ikke påbudt i kollektivtrafikken lenger. Det er ett unntak: Inne i terminalene på København Lufthavn på Kastrup.

Tre forhold

Aavitsland sier at smittefaren om bord på fly avhenger av tre forhold:

– Først ut fra hvor mange smittsomme personer det er om bord. Dette avhenger igjen av hvor utbredt smitten er i samfunnet. Dernest om ventilasjonen er på hele tiden mens man er om bord. Det er problematisk hvis flyet må vente før dørene åpnes, og ventilasjonen da slås av. Og sist, hvor nær man sitter en smittet person. Jo nærmere man sitter en smittet person, jo større er faren, sier Aavitsland.

Han sier at omikronvarianten har større spredningsfare i samfunnet, og sannsynligvis også om bord i fly.

– På den annen side er sykdommen mye mindre alvorlig nå, og mange flere har god immunitet etter vaksinasjon eller nylig gjennomgått infeksjon, sier Aavitsland.

Flyselskapene avventer

Heller ikke i Helsedirektoratet nevnes munnbind i kollektivtrafikken som de tiltak det er viktig å holde på lenger.

Hos flyselskapenes bransjeorganisasjon, NHO Luftfart er adm. dir. Torbjørn Lothe avventende til det som måtte komme av lettelser lørdag.

Han sier at det blir opp til hvert enkelt selskap hvordan de vil forholde seg til en eventuelt fjerning av munnbind-påbudet:

– Vi tilrettelegger for diskusjon for en felles praktisering hos flyselskapene om dette. Beslutningen om dette ligger imidlertid hos selskapene selv. Så vil jo situasjonen i andre land også kunne påvirke om man opprettholder kravet nasjonalt eller ikke, sier Lothe.

Sunclass vurderer

Fjerning av påbudet vil kunne få betydning for norsk innenriks og – som sist – på flyvinger innen Skandinavia.

På avganger til resten av Europa vil munnbind-påbudet normalt gjelde. Dette fordi flyselskapene, i tillegg til nasjonale myndigheter, også følger rådene fra EASA. Det er den europeiske flysikkerhets-organisasjonen. Den anbefaler fortsatt munnbind.

Sunclass er charterflyselskapet til bl.a. pakkereisearrangøren Ving og flyr til feriestedene langs Middelhavet, samt til Kanariøyene og Kapp Verde fra Norge:

– Som utgangspunkt følger vi EASA-reglene. Men vi følger utviklingen og muligheten for å følge de nasjonale reglene, sier kommunikasjons- og pressesjef i Sunclass Airlines, Sofie Folden Lund, til flysmart24.