Oppgraderer flyene og høyner servicen på langrutene

Nye og mer romlige seter på Finnair for de som kan reise på selskapets business-klasse. Foto: Finnair

Det er ikke få nordmenn som i en normalsesong flyr til Asia og mellomlander i Helsingsfors på veien. De kan nå se frem til et oppgradert produkt etter at Finnair har satt i gang en storstilt fornyelse av komforten om bord, og servicen underveis.

Det nasjonale finske flyselskapet satser knallhardt på ruter østover, og venter nå på at reiserestriksjonene og innreisereglene skal bli bygd ned også i de populære reisemålene i Asia. Finnair vil være med på denne oppturen.

– Vi må komme i gang, vi har ingen tid å miste, sa konsernsjef Topi Manner på pressebriefingen selskapet holdt i forbindelse med lanseringen.

Helt ny klasse

Der lovet han at det nye produktet på langdistanse skal være i salg fra 1. mars av. De to første flyene med de nye kabinene står klar på hovedflyplassen Helsingfors Vantaa allerede.

Som en konsekvens av oppgraderingen vil det blir endringer i alle klasser, både for de som reiser foran på business og de som foretrekker å kjøpe de billigste setene bak i flyet.

Så følger Finnair etter andre flyselskaper og lanserer en helt ny klasse – premium economy – for de mange som vil reise billigere enn en business-billett, men ikke krever den oppgradert komfort og service som et business-sete innebærer.

Nye seter og komfort

Mange nordmenn velger likevel å fly business på de lange rutene til og fra Asia, og de vil etter hvert møte nye kabiner med nye seter og bedre komfort.

Setene er mer romslige enn før, og skal kunne settes i enda flere ulike stillinger enn før. Selskapet er lanseringskunde for dette nye produktet som har fått navnet The Air Lounge. Det for mer enn å antyde at her er det snakk om god plass.

Som vanlig er det snakk om seter som kan legges ned til en seng hvis passasjeren ønsker å sove seg frem til reisemålet.

Seks-retters meny

Også på matsiden blir det en oppgradering når Finnair innfører en hovedmeny på seks retter for de som sitter foran. Også et lettere måltid blir servert til og fra reisemålene.

Den nye mellomklassen – premium economy – gir de reisende 50m prosent bedre benplass enn bak i økonomiklassen. Setene er bredere, og denne klassen er begrenset til 26 seter i hvert fly. Konfigurasjonen hos Finnair er 2 – 4 – 2.

Nå er det store muligheter for at også Europa-reisende vil kunne benytte seg av denne mellomklassen.

– Vi planlegger å tilby dette produktet på et par av våre ruter i Europa, blant annet til London, sa konsernsjef Topi Manner på spørsmål fra flysmart24.

Nytt også bak

De fleste reiser imidlertid bak i flyene, og også for de som kjøper seg økonomiklasse-billett har Finnair gjort endringer på langrutene.

Finnairs nye klasse heter premium economy, og gir bedre benplass og mer oppgardert service i forhold til økonomiklassen. Foto: Finnair

Det har fått installert nye seter, og også nye og større skjermer for de som vil benytte seg av underholdnings-tilbudet om bord.

Endringene i langdistanseproduktet omfatter flytypene Airbus A330 og Airbus A350, og koster Finnair 2 milliarder norske kroner.

Finnair flyr i dag ruter til Oslo, Bergen og Tromsø.