Norwegian er inne i en markant oppbygging etter den økonomiske krisen og pandemien. Selskapet skal bygge ut flåten og har nå inngått avtale om ytterligere 10 fly av typen Boeing 737 8 Max.
Den ulykkesbelastede flytypen skal være blant de 80 flyene som selskapet skal ha i drift innen neste sommer.
I to år var alle fly av typen Boeing 737 8 Max satt på bakken av luftfartsmyndighetene verden over på grunn av to ulykker som krevde 346 liv. Ulykkene inntraff i 2018 og 2019. Flytypen ble godkjent på nytt i november 2020.
Større og mer moderne
Da Norwegian sist hadde Max-flyene i sin flåte ble de brukt på lange ruter, bl.a. til Dubai og Kanariøyene.
Også det nye norske flyselskapet Flyr har valgt å satse også på Max-flyet og har allerede fått det første flyet levert.
I tillegg til Max-flyene skal selskapet også få åtte fly av typen Boeing 737-800 NG. De skal bli en del av flyflåten på 70 fly som skal være i drift for sommeren 2022.
Med disse tilleggene vil Norwegian ha en samlet flåte på 80 fly innen sommeren 2023.
– Disse flyene vil hjelpe oss med å nå målet vårt om å bygge en større, moderne og mer drivstoffeffektiv flåte. Dette vil igjen gjøre oss i stand til å levere våre produkter og tjenester i et bredt nettverk av ruter i Norden og til europeiske destinasjoner, sier Geir Karlsen, administrerende direktør i Norwegian, i en pressemelding.
Sommer-sasting
Norwegians mål denne sommeren er å øke fra dagens 51 fly til en flåte i sommer på 70 fly.
Som flysmart24 har skrevet tidligere valgte Norwegian å redusere sitt flyprogram i vinter fordi de vurderte at markedet ikke ville være stort nok. Derimot har selskapet etter hvert satset for fullt på sommersesongen, som for flyselskapene starter.
Her har Norwegian satt opp et omfattende flyprogram med i alt 270 ruter.
De fleste fra Norge men etter hvert også fra Sverige og Danmark. Det er hovedvekt på populære ferie- og fritidsdestinasjoner i Sør-Europa, samt ruter til de mest etterspurte europeiske storbyene.
Bygger opp i Sverige
Dette programmet er basert på vurderingen at folks reiseaktivitet vil ta seg opp i takt med stadig nedbygging av reiserestriksjonene og en pandemi på vei ned.
Rute-oppbyggingen har skjedd gradvis, der selskapet har prioritert å vokse i Norge først. Så kom det flere ruter fra Danmark, og en satsing som først og fremst skjedde fra København Lufthavn på Kastrup.
Etter hvert kom også Sverige mer med i oppbyggingsprosjektet til det norske selskapet.
For bare noen uker siden meldte selskapet at det legger opp til i alt 57 nye ruter fra den svenske hovedflyplassen Arlanda utenfor Stockholm.