Flyplassautomat var ødelagt – får erstatning på 4 000 kr

Flyet gikk fra Trondheim uten mannen som hadde kjøpt billett til avgangen. Han sto fast i innsjekkingskø. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da passasjeren skulle sjekke inn på automat på flyplassen, virket den ikke. Eneste alternativ var da å stille seg i en så lang manuell innsjekkingskø at han mistet flyet.

Nå har han krav på 4 000 kroner i erstatning, mener flyklagenemnda. SAS’ pressesjef, John Eckhoff, sier til flysmart24 at selskapet vil rette seg etter avgjørelsen i nemnda og utbetale erstatningen.

Hendelsen inntraff på Trondheim Lufthavn Værnes sist høst. Mannen skulle reise til Svalbard, via Tromsø.

Sto i lang kø

Det ble en tur som absolutt ikke gikk slik mannen hadde lagt opp til.

Da han kom til flyplassen, var det ene bagasjebåndet stanset. Han forsøkte seg derfor på å sjekke inn på automat, men den virket ikke.

Han havnet derfor bakerst i en lang manuell innsjekkingskø. Det førte til at SAS ikke rakk å sjekke mannen inn. Han mistet avgangen, og ble tilbudt gratis ombooking to dager senere. Han godtok det.

Krav på erstatning

Det hadde også den konsekvens at passasjeren kom for sent frem til sitt reisemål. Han la ansvaret for det på SAS. Derfor krevde han økonomisk kompensasjon for dette, i tråd med EUs regler og tariffer.

Dette avslo SAS, som overfor flyklagenemnda ikke har forklart bakgrunnen for dette. Selskapet svarte ikke på nemndas henvendelser da den ba om selskapets versjon.

Det fikk ingen praktisk betydning. Nå har klagenemnda gitt mannen fullt medhold, og avgjort at han har krav på 400 euro – rundt 4 000 norske kroner – i kompensasjon.

Gir SAS ansvaret

Klagenemnda gir SAS det hele og fulle ansvaret for hendelsen. Den tar utgangspunkt i at den reisende overholdt fristen og møtte opp på flyplassen 60 minutter før avgang.

Slik vurderer nemnda ansvarsforholdet:

– Etter flertallets oppfatning kan ikke klager lastes for at automatene var ute av drift og at det kun var manuell innsjekkingsmulighet med lang uprioritert kø. Klager har overholdt de tidsrammene som var fastsatt av SAS og har ingen skyld i at innsjekkingsprosessen gikk tregt, skriver nemndna.

Må bære risikoen

Den mener at hendelsen skyldtes at at det var dårlig organisering og undermanning av skranken i kombinasjon med kjente feil på bagasjebåndet og uvirksomme automater som lå bak det faktum at mannen ikke fikk sjekket inn i tide.

– Dette er forhold som flyselskapet må bære risikoen for. Det vises til at klagers ansvar må opphøre og flyselskapets ansvar begynne, når passasjeren har stilt seg i køen ved innsjekkingsskranken/automaten. Videre er det flyselskapet som må tilrettelegge sin drift på en slik måte at en passasjer som møter innenfor den anbefalte tidsfristen for innsjekk, kan rekke å sjekke inn og komme med flyet, mener flyklagenemnda.