Noe har skjedd med kjøpsmønsteret til taxfree-kundene på norske flyplasser. Nå går det stadig mer i norske varer.
– Lokal mat og drikke er en supertrend, og kortreist er viktig for forbrukere de fleste steder, sier kommunikasjonsdirektør Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til flysmart24.
Selskapet driver taxfree-utsalgene på de største flyplassene i Norge, og har den senere tid merket en klar utvikling mot større etterspørsel etter norskproduserte varer.
Vil vise frem
Det gjelder produkter av alle slag. Tidligere var det norske innslaget meget sparsomt, og svært ofte begrenset til akevitt og øl.
Nå strømmer det inn varer i alle kategorier, der etterspørselen er stor og der utvalget utvides hele tiden.
– Nei, det er ikke lenger bare øl eller akevitt. Nå har vi sider fra Hardanger, gin fra Bergen, whisky fra Lyngen eller hudpleie for menn fra Geilo. Vi ønsker å vise frem og promotere alle disse norske gode produsentene og produktene, sier Dagestad.
Linda og Jan Thomas
Han forteller også om veldig godt salg av produkter fra kjente norske produsenter:
– Vi ser også en veldig god vekst innen kosmetikk og hudpleie, med for eksempel produktene til Linda Johansen, Camilla Phil og Jan Thomas, forteller Dagestad.
Han sier at det å eksponere disse produktene for det reisende publikum har en videre betydning enn kun det salgsmessige, selv om det klart er viktigst. Men:
Kjente produkter
– Innen alle kategorier kommer det norske produsenter som utvikler og tør å satse. Da skal vi være ansvarlige som butikk og gi dem muligheten til å kunne lykkes, sier Dagestad.
Dagestad sier også at TRN ser det som sin oppgave å bringe norske varer ut til et globalt publikum, og gir flysmart24 dette eksemplet på at det skjer:
– Gjennom vårt partnerskap med Gebr. Heinemann kan man nå kjøpe den norskproduserte Harahorn Gin på flyplassen i Sydney, forteller Dagestad.
Kjente produkter
Han er klar på at den økte etterspørselen etter varer med det norske flagget på, ikke selger seg selv men at det ligger en enkel forklaring bak suksessen:
– Den viktigste driveren av salget er at produktene i seg selv er veldig gode. Ikke bare vinner norske produsenter utmerkelser i internasjonal konkurranse, men forbrukerne anerkjenner også kvalitetsproduktene som lages i Norge, sier han.
Leter etter flere
Dagestad sier at TRN er på jakt etter enda flere nye norske produkter som kan tilbys et stadig økende antall reisende:
– Absolutt. Vi skal ha enda mer innen alle kategorier, og har ukentlig kontakt med både eksisterende og nye produsenter om produkter som kan være aktuelle, sier han.