SAS-flyvninger går som normalt ved konkurs-beskyttelse

SAS vil søke om konkursbeskyttelse i USA. Det er med på å sikre de reisendes billetter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det at SAS tirsdag har søkt om konkursbeskyttelse i USA, vil ikke få konsekvenser for selskapets flytilbud fremover.

– Selskapets ruter kommer til å gå som normalt, bortsett fra de avgangene som er rammet av pilotstreiken, sier SAS’ konsernsjef Anko van der Werrf.

På et pressemøte tirsdag morgen sa han at han tror at SAS skal fremstå som et enda bedre selskap når omstruktureringen er over. SAS er inne i en omfattende økonomisk og driftsmessig omstilling, og ble fra mandag også omfattet av pilotstreik.

Vil fortsette

Den har ifølge selskapet fremskyndet beslutningen om å søke om amerikansk konkursbeskyttelse under chapter 11.

– Chapter 11-prosessen gir oss juridiske verktøy til å akselerere vårt arbeid med å sikre selskapet, samtidig som vi kan fortsette virksomheten som vanlig. Vi vil fortsette med å bygge det nettverk av flyruter, produkter og tjenester som våre kunder forventer, både under og etter denne prosessen, sier van der Werrf.

Konkursbeskyttelsen betyr ikke at selskapet har rykket nærmere en konkurs, slik ordet «konkurs» vil bli oppfattet i Norge.

Sikret mot konkurs

Heller tvert imot, vil de som kjenner prosessen si.

En av de nordmennene som kjenner prosessen rundt «chapter 11», som den omtales som i USA, er partner Ståle Gjengset i advokatfirmaet Wiersholm som på generelt grunnlag forklarte det slik i et intervju med nettavisen e24.no for en tid tilbake:

– Chapter 11 er en del av konkursreglene i Amerika, men poenget er jo ikke konkurs. Ordet konkursbeskyttelse innebærer beskyttelse mot at kreditorene kan slå deg konkurs. De kan ikke ta arrest i dine eiendeler, og bankene kan ikke ta pant de måtte ha. Man får altså beskyttelse mot konkurs og sikrer videre drift, sa Gjengset og la til:

Lever videre

– Under Chapter 11 får selskapet beskyttelse mot at kreditorene gjør noe som ødelegger selskapet, og sikrer at de kan fortsette driften mens Chapter 11-prosessen pågår, sa Gjengset til e24.

Det innebærer at selskapet får beskyttelse mot store pengekrav under en prosess der selskapet selv jobber med å sikre økonomien i selskapet.

Flyekspert og førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen, sier til flysmart24 at SAS nå har søkt om det som mer er adgangen til en rettslig styrt reorganisering.

– Dette har mange amerikanske selskap vært gjennom, og de fleste lever videre den dag i dag. Vi kjenner det også igjen fra det Norwegian gjorde da selskapet kjempet for å overleve under pandemien. Også det gikk bra, som vi vet, sier Andersen.

Den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank utdyper i en analyse som flysmart24 har fått:

God løsning

– Konkursbeskyttelse betyr at SAS’ kreditorer ikke kan begjære selskapet konkurs under prosessen, som SAS forventer varer i 9-12 måneder. Kapittel 11-prosessen er en passende løsning fordi SAS ‘ virksomheten fortsetter uavhengig av kapittel-11-prosessen. Dermed kommer ikke passasjerene å merke at SAS nå har startet en strukturert juridisk prosess for å håndheve de nødvendige endringene, skriver Pedersen.

Neste steg blir å få USA til å godta anmodningen om konkursbeskyttelse fra SAS.