Svensk analytiker: – Pilotene har rett, SAS lurte dem

Den svenske analytikeren Leif Holmkvist mener SAS har lurt sine pilotansatte. Han er heller ikke mye optimistisk med hensyn til selskapets fremtid. Foto: Travel News

Mens kritikken hagler mot de streikende SAS-pilotene fra rammede passasjerer, er det mange som uttrykker støtte til flyveres streik og forståelse for deres reaksjon. Også mange kunder mener det er SAS som har skyld i konflikten

Den svenske analytikeren Leif Holmkvist har kommentert saken i bransjebladet Travel News ved et par anledninger denne dramatiske uken og konkluderer bl.a. slik:

– SAS-pilotenes streik, selv om selskapet trues av konkurs, har vakt enormt sinne. Det er fullt forståelig og helt menneskelig. Dessverre har pilotene rett, mener Holmkvist.

Reagerer ikke

Han synes også det rart at to sosialdemokratiske regjeringer – i Sverige og Danmark og begge eiere av SAS – ikke har reagert på selskapets fremgangsmåte overfor sine flyveransatte.

Den erfarne analytikeren skriver rett ut at SAS har lurt pilotene.

Holmkvist mener SAS, i sin desperate kamp for å overleve, nekter å akseptere spillereglene i svensk arbeidsliv og tar seg til rette og lager egne lover.

Dårligere lønn

Selskapet sparket 560 piloter, og lovte dem gjeninnsettelse hvis tidene ble bedre innen fem år.

Da laget selskapet to nye underselskaper, SAS Connect og SAS Link, med andre vilkår.

Da pilotene så skulle tilbake til SAS, ble de ikke gjeninnsatt i sine gamle jobber. I stedet ble de tilbudt nye jobber i de to andre selskaper til dårligere vilkår enn de de hadde.

Dette, mener Holmkvist, er å lure pilotene. Han avslutter sin kommentar på denne måten:

– Selvmord

– Hvis SAS nå går konkurs eller blir tvunget til å omorganisere i høst, er det ikke pilotene som har tatt livet av selskapet. Et tilbakeblikk på SAS sine strategier, forretningsmodell og resultater tyder snarere på et langvarig selvmord, konkluderer analytikeren.

Holmkvist har i en senere analyse konkludert med at SAS, i sin nåværende form, er så økonomisk skakkjørt at det er borte om noen år.

SAS har på sin side avvist alle beskyldninger om at de bryter avtaleverket, og mener at oppsagte piloter kommer tilbake til et annet selskap enn de forlot.

Liten forståelse

Dessuten er de endrede vilkårene i de nye selskapene nødvendig for å kunne konkurrere om fremtidige kunder, mener SAS-ledelsen.

Kritikken mot pilotene har vært hard fra SAS-ledelsen:

– Beslutningen om å gå ut i streik viser uforsiktig oppførsel fra pilotforeningene og en sjokkerende lav forståelse for den kritiske situasjonen som SAS er i, sa konsernsjef Anko van der Werff etter at streiken var et faktum.

Luksusfellen

SAS’ fremgangsmåte blir imidlertid møtt med hard kritikk fra flere hold. Ikke minst fra egne kunder og de også i SAS’ egne kanaler.

På selskapets Facebook-sider er det mange som nå legger inn støtte-kommentarer til de streikende, og noen bruker harde ord:

«Full støtte til de streikende pilotene, SAS-ledelsen må skiftes ut og bygge opp igjen selskapet i samarbeid med de ansatte!,» skriver en.

En annen skriver: «Sas ledelsen framstår som arrogante dritt…..»

En Oslo-mann konkluderer slik: «Søknaden deres om å bli med på Luksusfellen er godkjent.»

«RIP, SAS»

En svensk kunde skriver: «På tide SAS-ledelsen tar ansvar for dårlig ledelse og slutter å baktale pilotene. Alt ansvar for streiken ligger hos SAS-ledelsen!,» skriver hun.

«Synes synd på de mange flotte medarbeiderne som havner oppi dette, men dessverre så blir ikke SAS min foretrukne samarbeidspartner når jeg skal fly neste gang. RIP SAS,» skriver en annen.

«Et flyselskap som kaster ut flygerne er ikke liv laga, » konkluderer en annen kunde.