Smittevern-tiltakene bygges ned i hele Europa og på andre kontinenter. Dermed er det igjen klart for den populære sporten for mange flyreisende: Den evige jakt på muligheten for å bli oppgradert til business-klasse på fly. Og det helst gratis.
En som må kunne betegnes som proff på området gir her sine råd om hvordan målet kan oppnås litt enklere.
De siste par års korona-situasjon har gjort at denne aktiviteten ikke har vært spesielt aktuelt en tid med færre flyavganger, både i Europa og internasjonalt.
Men, med kontroll på smittesituasjonen, voksende flytrafikk og flere langruter i sving, vil det åpne seg muligheter om ikke lenge der økt komfort på langturer blir mer tilgjengelig igjen.
Tips fra erfaren ansatt
Da kan det være greit å kunne noen triks for å skaffe seg en bedre flyopplevelse enn det man har betalt for.
Noen grep er nemlig evigvarende, og de deler den tidligere flyverten i British Airways, Simon J. Marton, med deg. Han har opptrådt før i flysmart24, da med sin fortelling om de mest motbydelige flypassasjerene.
Historiene var hentet fra hans nye bok om sitt liv som ansatt på flyplassen i Bristol og senere flyvert i flyselskapet British Airways.
I boken «Journey of a Reluctant Air Steward» har Marton flere gode tips om hvordan han mener økonomiklasse-reisende kan oppgraderes og oppnå den samme servicen som de som har betalt mye mer for billetten får.
Tre steder å forsøke
En løsning, mener han, er enklere enn mange skulle tro. Det er rett og slett å spørre om oppgradering. Det kan virke frekt for noen, men for de som jobber med å sjekke inn folk oppleves det nødvendigvis ikke slik.
I boken skriver Marton at det fins tre steder der man skal «slå til» med spørsmål om oppgradering når man skal ut på flytur:
I innsjekkingen, før ombordstigningen og når man har kommet om bord.
På disse stedene kan personalet ha behov for å flytte på folk, simpelthen fordi så å si alle flyselskaper overbooker mange avganger helt bevisst.
Ledig sete
De har historiske passasjertall som tilsier at en viss andel av de reisende, som har kjøpt fleksible billetter nettopp for å kunne endre planene på kort varsel, aldri dukker opp til avgangen de har kjøpt billett til.
Da er det faktisk om å gjøre å sjekke inn sent, mener Morton, fordi det da vil være ledige seter etter de som avgjort ikke blir med flyet.
Noen av disse plassene kan være fremme i business-delen av kabinen. Slik åpnes det en mulighet for at de som skulle ha reist bak, får disse ledige setene.
Det beste kortet
Det samme gjelder ifølge Morton når passasjerene skal gå om bord, og den endelige setekabalen skal legges. Siste mulighet er når kabinen fylles opp og ansatte oppdager at ikke alle har blitt plassert.
Også da kan de lønne seg å komme så sent inn at alle setene er opptatt, og det ikke fins andre muligheter for å plassere de siste enn å plassere dem foran på business.
Når flyselskaper flest leter etter reisende som de vil oppgradere, er det imidlertid ett sikkert kort som hjelper: bonuskortet.
Den beste sjansen
Når behovet for å flytte på folk fra økonomiklassen, vil de fleste flyselskap lete i passasjerlisten etter reisende på økonomi som er medlem i selskapets lojalitetsklubben.
Jo høyere status, jo større sjanse for å bli den utvalgte.
Det å være medlem viser at kunden viser vilje til å være trofast mot flyselskapet. Det vil være ofte være avgjørende for den som skal plukke ut den eller de heldige, og det hjelper på hvis man har fylt på bonuskortet md jevne mellomrom.