Det vakte oppsikt da flyklagenemnda for noen uker siden ba Flyr utbetale 5 000 kroner til to passasjerer som ble en dag forsinket på en reise fra Oslo til Trondheim.
De to hadde ikke bedt om denne erstatningssummen. I stedet hadde de krevd skarve 190 kroner for to pizzaer som de kjøpe etter å ha blitt ofre for forsinkelsen.
Nå har Flyr gitt beskjed til flyklagenemnda og de to passasjerene at selskapet ikke godtar vedtaket om erstatning.
Måtte snu i luften
Kundene kan derfor se langt etter de fem tusenlappene nemnda mente at de skulle ha. Men penger til pizza, det skal kundene få.
Det var flysmart24 som fanget opp den uvanlige saken i flyklagenemnda. Saken ble raskt plukket opp av norske avisers nyhetsbyrå , Norsk Telegrambyrå (NTB), og ble derfor sitert i mange av landets aviser.
Saken knyttet seg til en flytur sist vinter.
Flyrs kaptein måtte snu på vei fra Gardermoen til Værnes. Dette angivelig på grunn av dårlig vær.
LES OGSÅ: Rush etter Syden-turer i høstferien – setter opp ekstrafly
Passasjerene ble innlosjert på hotell til neste dag, siden selskapet ikke hadde flere avganger den aktuelle kvelden.
Ikke nok med matbong
De fikk også stukket til seg en verdibong på 150 kroner som de skulle kjøpe seg mat for.
De to aktuelle kundene kjøpte seg pizza på Gardermoen. Da måtte de betale 190 kroner mer enn bongens verdi. Dette beløpet krevde av Flyr i etterkant.
Dette sa Flyr nei til. Og det var her flyklagenemnda kom inn med en uvanlig hjelpende hånd. Nemnda så nemlig på begrunnelsen for å snu flyet. Den fant ut at Flyr ikke hadde dokumentert godt nok at det var været som var årsaken til at flyet snudde.
Holder på vær som årsak
Derfor mente nemnda at de to passasjerene ikke bare skulle ha mer penger til pizza. I tillegg hadde de krav på 250 euro hver (ca 2 500 norske kroner) i standarderstatning fordi de ble et døgn forsinket.
LES OGSÅ: Massivt billigsalg: – Flyselskapene måtte kutte i prisene
Dette er EUs tariffer for erstatning i slike saker.
Flyr har hele tiden vært klar på at det var været, og ingenting annet, som gjorde at flyet snudde.
Flyr holder fast ved at selskapets fly under innflyvning til Trondheim ble nektet å lande grunnet værforholdene, og mener dokumentasjonen for å vise dette er god nok.
Nå har selskapet gitt flyklagenemnda beskjed om at det ikke vil følge nemndas vedtak om å betale erstatning.
Uenig med nemnda
Kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr sier til flysmart24 etter at selskapet har avvist erstatning, at det refunderte alle utgifter kunden hadde til mat og drikke, ut over standard matkort.
– Som vi har vært tydelige på hele veien, så var værforholdene så dårlige at vi ble nektet å lande og vi opprettholder derfor vår beslutning. Transportklagenemda er et rådgivende organ og vi er prinsipielt uenig i deres anbefalinger om standardkompensasjon ut fra værsituasjonen, som vi også har dokumentert grundig. Kunden har derfor fått dekket matutgifter utover standard matkort, sier Svanes.