Da det bare var fem dager igjen til avreise på ferieturen, dumpet det inn en epost fra reisearrangøren. Her ble kundene avkrevd 500 kroner i drivstofftillegg, og arrangøren ba om innbetaling av dette beløpet nokså umiddelbart.
Det har selskapet ikke anledning til, mener pakkereisenemnda som har hatt en slik klage til behandling.
Nemnda viser til at det ifølge lovverket gjelder helt klare frister for å kunne sende slike krav, og den var ikke overholdt i dette konkrete tilfellet.
Så kom regningen
Reisen gjaldt en tur med reisearrangøren Amisol Travel.
Turen skulle gå til det populære egyptiske feriemålet Sharm el Sheikh i april i år, og var en reise for to personer.
LES OGSÅ: Ukjent reise-detalj kan koste deg dyrt
I tiden da kundene gjør seg klar til å pakke for turen er det at ekstra-regningen kom, som gjorde at reisen til 32 000 kroner ble enda dyrere.
Der skriver Amisol at det var blitt allment kjent at prisene på drivstoff hadde hatt en kraftig økning den seneste tiden.
Beklaget kravet
– Denne kostnadsøkningen blir vi fakturert av vårt flyselskap. Dette innebærer at vi dessverre ser oss nødt til å belaste våre kunder kroner 500 per pers. Dette utgjør kun noe av prisøkningen, skrev selskapet.
Selskapet skrev at de beklaget kravet og viste til at dette var forhold som lå utenfor deres kontroll, som de skrev i meldingen til gjestene.
Flysmart24 har forsøkt å få Amisol til å utdype sitt krav, men selskapet har ikke svart på våre henvendelser.
Fikk medhold
Dette mente de to reisende uansett var et uberettiget krav, og sendte saken inn til pakkereisenemnda for vurdering.
LES OGSÅ: Ulike regler kan gi en økonomisk smell på flyturen
Den gir de reisende fullt medhold.
Nemnda viser til pakkereiseloven som sier at en reisearrangør må underrette kundene om eventuelle prisøkninger «på et varig medium» senest 20 dager før pakkereisen begynner.
Ikke nok med det:
Pengene tilbake
– Den reisende skal underrettes på en tydelig og forståelig måte, og det skal gis en begrunnelse for og en beregning av prisøkningen, slår nemnda fast.
På denne bakgrunn mener de at fristen for å krevde tillegg på reisen var passert for reisearrangøren i denne saken, og at de reisende følgelig har rett på pengene tilbake.
PS: Loven om pakkereiser virker begge veier. Hvis det skjer endringer i kundens favør mindre enn 20 dager før avreise vil dette ikke komme kunden til gode.