Ulike regler kan gi en økonomisk smell på flyturen

Ulike regler kan gjøre USA-turen dyrere for de som benytter det nye tilbudet der Norse Atlantic samarbeider med amerikanske Spirit Airlines. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways, der Norwegian-gründer Bjørn Kjos er en av investorene, inngikk nylig et samarbeid med flere andre selskap.

Samarbeidet omfatter selskapene Norse Atlantic, Norwegian, EasyJet og amerikanske Spirit Airlines.

Partnerskapet mellom disse skal for eksempel gjøre det mulig å reise på samme billett med Norse Atlantic fra Norge til USA, og så videre på nettverket til Spirit Airlines.

Må betale overvekt

Det er her problemene fort kan oppstå:

Selskapene har ulike vektgrenser på bagasje. Det kan bety trøbbel for den som reiser med Norse med full koffert og som skal videre på rutenettet til selskapets amerikanske samarbeidspartner.

Norse Atlantic tillater innsjekket bagasje på opptil 23 kilo fra Norge. Maksgrensen for en koffert hos Spirit Airlines en helt annen.

Det amerikanske selskapet operer med en normalvekt på inntil 18 kilo for innsjekket bagasje.

Og Spirit gjør det klart at enhver vekt eller størrelse som overstiger selskapets strenge grenser, vil bli betraktet som overvekt. Det må det betales ekstra for.

Bom stopp

Dermed kan det bli bom stopp for de som i god tro har kjøpt billett med de to selskapene, og tatt for gitt at vilkårene er de samme.

Billettene er ikke gjennomgående. Det betyr at reisende fra Norge som flyr med Norse til USA, selv må hente kofferter og sjekke inn igjen på nytt hos Spirit Airlines på flyplassene i USA.

Det er her reisen kan få en lei ekstrakostnad. Den som sjekker inn hos Spirit med en koffert på 23 kilo fra Norse, må betale overvekt for fem kilo. Det vil koste 35 dollar, eller i overkant av 300 kroner ekstra.

Norse: – Må sjekke

Kommunikasjonsdirektør Philip Allport i Norse Atlantic sier i en kommentar til flysmart24 at det er den enkelte reisende som må rette seg etter ulike betingelser, der det er aktuelt:

– Dette er tydelig vist på bestillingstidspunktet. Det er kundens ansvar å sørge for at de overholder bagasjeretningslinjene til hvert enkelt flyselskap på hele reisen, skriver Allport i en epost.

Av de samarbeidende selskapene er det bare Spirit Airlines som har redusert vektgrense. Både Norse Atlantic, Norwegian og EasyJet har vektgrense på 23 kilo for innsjekket bagasje.

Ferskt samarbeid

Samarbeidet mellom de fire selskapene er nytt, og vil tre i kraft fra september.

Tilbudet om å samordne billettbestillingen blir gjort av det islandske selskapet DoHop.

Det dreier seg ikke om gjennomgående billetter der f. eks. bagasjen sjekkes inn på avreiseflyplassen og fraktes helt frem til ankomstlufthavnen. Derfor krever Norse en minimum transfertid på 2,5 timer for de som skal benytte seg av billettsamarbeidet. Dette er tiden det tar å bytte fra et selskap til et annet.

Hvis det oppstår forsinkelser, skal samarbeidet sørge for at kunden blir sjekket inn på neste tilgjengelige flyvning.