Følte seg truet på feriehotellet – krevde penger tilbake

De norske gjestene bestilte ferie på Hotell Oasis Salinas Sea, for å føle seg trygg. Etterpå kom klagen om trusler. Foto: Hotell Oasis Salinas Sea

De to norske turistene hadde kjøpt seg ferietur til Kapp Verde sist vinter. Oppholdet på det eksklusive hotellet ble imidlertid ikke slik de hadde ventet det.

Under ferien oppsto det en situasjon som gjorde at de etterpå krevde erstatning av reiseselskapet de brukte. Det skulle skje i form av dekning av to feriedager.

Dette sa reisearrangøren Ving nei til, og saken havnet derfor i klagenemnda for pakkereiser.

Ekstra trygget

Turen gikk til hotell Oasis Salinas Sea på Santa Maria, som ligger på øya Sal. Her hadde de kjøpt en all inclusive-ferie, noe som innebærer at prisen inkluderer alt fra fly, hotell, mat og drikke på ferieturen.

De skrev i klagen at de satset på et godt hotell der de kunne oppholde seg uten å forlate hotellet, fordi dette ga dem ekstra trygghet.

Under ferien skjedde det noe. De to nordmennene mente seg utsatt for trusler mens de oppholdt seg på hotellets område.

«Fikk ikke hjelp»

I saksutredningen til nemnda opplyste paret at de ble utsatt for ubehageligheter fra en selger, men det ble i klagen ikke oppgitt konkret hvilke trusler det skal ha dreid seg om.

De reagerte kraftig på at ingen – hverken politi, vaktselskapet eller hotellet – ville gripe inn i saken der de følte seg truet.

Hendelsen skal ha funnet sted inne på hotellets område, der er det ifølge Ving ikke tillatt å drive med salg for utenforstående.

Kaster kortene

Paret opplevde hendelsen så opprivende at de ville anmelde forholdet. Men, i klagen skrev de at hverken politiet eller vaktselskapet ville skrive en anmeldelse, og det hjalp heller ikke at de tok kontakt med det norske konsulatet eller Ving.

Nå har pakkereisenemnda sett på saken. Nemnda behandler flere hundre saker hvert år, og det er ytterst sjelden at den ikke klarer å komme til en konklusjon.

I denne saken kaster den imidlertid kortene, og avviser å behandle saken.

Den viser til Vings versjon der det heter at paret tok kontakt for å klage bare to dager før hjemreise.

Salg ikke tillatt

Reiseselskapet har overfor nemda svart at det ikke kjenner seg igjen i nordmennenes beskrivelse av hotellet og påstanden at de ikke ble ivaretatt, og ikke følte seg trygg på hotellet.

Ving opplyste til nemnda at de hadde vært i dialog med hotellet fra det tidspunktet paret hadde meldt inn sine bekymringer

Salg er tillatt på stranden forbi hotellet, men ikke inne på selve hotellområdet.

Når pakkereisenemnda unnlot å behandle saken viste den til at saken reiser bevismessige spørsmål som ikke lar seg avklare ved skriftlig behandling og at saken derfor ble avvist.