Med økt reiseaktivitet, blir det nødvendigvis også flere konflikter om bord på flyene. Som den mellom en passasjer og en familiemor, som endte i rop og skrik om bord.
Det endte i en situasjon som mange flyreisende vil kunne kjenne seg igjen i.
– Dette er en kjent problemstilling for kabinansatte, sier Anneli Nyberg til flysmart24. Hun er nestleder i Parat, og har lang erfaring som kabinansatt i SAS.
Episoden inntraff på en 10 timer lang flyving fra Hellas til USA. En singel-reisende hadde kjøpt seg et sete så langt foran i flyet som han kunne, fordi han ville komme seg raskt av ved ankomst, skriver Daily Mail.
Dette setet var det familiemoren var ute etter. Hun spurte mannen om det var mulig å bytte plass med henne slik at hun, mannen og to barn kunne sitte sammen.
Skusle bort
Dette takket den alenereisende mannen nei til, da han fikk høre at familien ellers var plassert på rad 20 – langt bak i flyet.
Normalt ville ikke dette vært et problem, sa han, men å flytte helt bak i flyet ville være å skusle bort pengene han hadde betalt for å sitte fremme.
Han svarte kvinnen derfor at det ikke var hans problem at familien ikke hadde brukt penger på å sørge for at de fikk sitte sammen. Dessuten hadde han betalt ekstra for setet sitt, for å kunne være blant de første ut av flyet etter landing.
Rasende
Kvinnen ble rasende over avslaget og mannen fikk med høy røst høre hvilken dri..sekk han var som ikke ville gi dem plassen sin.
Hendelsen har blitt omtalt i en rekke aviser, og ble også en historie på sosiale medier. På Reddit.com får passasjeren full støtte for at han gjorde som han gjorde.
Folk som har kommentert saken mener ifølge avisen at kvinnen heller burde ha forhørt seg om det var noen andre bak som ville bytte med dem, men at hun egentlig var ute etter bedre plasser enn de langt bak som de hadde fått tildelt gratis.
«Ikke bare enkelt å be noen bytte sete»
Anneli Nyberg. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Andre igjen skriver at de er lei av familier som insisterer på å bytte seter, og at det kan være vanskelig for andre å si nei til dette.
Kabinveteran: – Premiert med sjokolade
Anneli Nyberg sier mange kabinansatte vil kjenne seg igjen i den situasjonen som oppsto, men at de er trent til å takle konflikter i kabinen:
– Det var enda vanligere før i tiden, men siden passasjerene nå i større grad «ordner seg selv» med innsjekk på apper og internett skjer det ikke så ofte lenger. Som kabinansatt er det ikke bare enkelt å be om at passasjerer skal flytte og bytte plass. Men hvis det er en situasjon hvor et barn må sitte alene prøver man alltid å hjelpe til med å spørre de som sitter i nærheten, og min erfaring er at mange aksepterer å bytte plass så lenge det ikke medfører ulemper som i tilfellet du viser til. Passasjerer som er behjelpelige får ofte litt ekstra oppmerksom av kabinbesetningen i form av en sjokolade eller noe annet, sier Nyberg.