En av Norges mest dramatiske luftfarts-hendelser blir nå bok. I mange måneder kjempet Norwegian for å unngå å havarere. Selskapets ledelse måtte til slutt stanse langdistanse-satsingen, og la den gå konkurs.
Det ble trolig redningen for det norske lavpriseventyret, og forklaringen på at et slanket Norwegian fremdeles er på vingene.
Nå har ny ledelse satset på en kontrollert og langsom vekst igjen med Europa som satsingsområde. Langrutene var likevel i ferd med å knekke hele Norwegian-prosjektet:
Mye turbulens
– De skulle erobre trafikken mellom verdensdelene med lavpris, og Bjørn Kjos var en pioner. Men det ble åpenbart ikke lønnsomt. Og langdistanse ble helt sentralt i redningen av selskapet, forteller journalist Jacob Trumpy i Dagens Næringsliv til flysmart24.
Sammen med kollega Bernt Gran er han nå klar med en uautorisert bok om flydramaet, «Turbulens», som kommer i salg fra november. Den har undertittelen «Norwegians verdenstokt og økonomiske kollaps.»
Trumpy har også skrevet en bok om Norwegian-gründer Bjørn Kjos tidligere og den første tiden med lavprisselskapet – «Høyt spill».
«Erobre hele verden»
Begge har fulgt dramaet rundt Norwegian fra dag til dag for avisen de jobber for.
Boken tar for seg perioden da Norwegian bygde seg opp globalt. Kjos mente han skulle «erobre hele verden», og satset på langdistanse til Asia, Australia og Sør-Afrika. Han etablerte også Norwegian på innenriksmarkedet i Argentina. Mens det eventyret ble kostbart og kortvarig, kom langdistansesatsingen til å vare i flere år.
Trumpy forteller at ideen om det nye bokprosjektet ble født midt under koronakrisen. Da var samfunnet nedstengt, landegrensene nesten hermetisk lukket og Norwegian sto i en fullstendig krise.
Et drama
– Norwegian hadde uhåndterlig milliardgjeld og alle langdistanseflyene sto på bakken. Da slo det Bernt og meg at det fantes en historie her, om den voldsomme veksten fra de rekordstore flykjøpene i 2012 og til kollapsen under korona. Vi ville prøve å komme bak kulissene i det dramaet, forteller Trumpy.
Satsingen på ruter fra europeiske hovedsteder til USA ble ingen suksess. Etter massive problemer med den da nye flytypen Boeing 787 Dreamliner, stanset Norwegian prosjektet da selskapet var inne i en avgjørende rekonstruksjon i 2021. Da var også Bjørn Kjos ute av den daglige ledelsen.
Fiasko, eller bare uflaks?
– Var det en fiasko, eller bare uflaks med ny flytype?
– Dette er definitivt noe av det viktigste boken forsøker å finne svar på. Om det ble det tatt for stor finansiell eller operasjonell risiko, eller om det var mest uflaks. Vi vet jo at Norwegian var helt først i køen med flere nye flymodeller. De var vel første kunde i Europa på både Boeing Dreamliner og Boeing 737 Max, og begge flyene ga selskapet store økonomiske problemer. I tillegg fikk ikke selskapet levert nye Airbus A320neo som planlagt heller. Men spørsmålet er om det var riktig å satse alt på så nye fly, og gjennom samtaler med kilder kan vi belyse nye sider ved disse vurderingene, mener Trumpy.
Kan Norse unngå samme skjebne?
Nå er det nykommeren Norse Atlantic Airways som forsøker seg med lavpris langrute. Selskapet har overtatt mange av Norwegians Dreamliner-fly, og har startet ruter fra Oslo, London og Berlin til USA. Paris er ventet å komme om kort tid.
«Spørsmålet er om det var riktig å satse alt på så nye fly»
Jacob Trumpy (t.h) og Bernt Gran. Foto: Per Thrana, DN/Faksimle Gyldendal
– Hvordan skal Norse unngå samme skjebne Norwegian langdistanse?
– Jeg tror jeg skal være forsiktig med å spå om fremtiden i andre flyselskaper. Jeg holder meg til historien om Norwegian. Men innsikten i hva som skjedde i Norwegian vil forhåpentlig gi ny innsikt i om hva som trengs for å lykkes med lavpris på langdistanse. Det er syltynne marginer som avgjør, mener Tumpy.