Det er nesten ikke grenser for hvilke problemstillinger flyklagenemnda blir stilt ovenfor av misfornøyde passasjerer. Denne gangen handler det om en ødelagt tann, og klage på flymaten hos Norwegian.
Den reisende, på tur fra Malaga til Oslo, krevde tannlegeregning dekket hos Norwegian. Han mente han ble påført en skade av måltidet han hadde kjøpt om bord.
Toasten han fikk servert, påsto han, var så hard å tygge på at det falt av en bit av en tann da han spiste den.
Kostbar flymat
Det ble derfor et langt dyrere måltid enn det mannen hadde kalkulert med.
Han måtte til tannlege for behandling, og satt igjen med en regning på 1 815 kroner. Denne mente han Norwegian skulle dekke.
Dette nektet Norwegian, og derfor havnet klagen hos flyklagenemnda.
Ble ikke registrert
Flyklagenemnda mottok kravet fra mannen siden Norwegian sa nei. Den toet sine hender, og viste til at bevisspørsmålet var slik at det var umulig å fatte et vedtak i saken.
Mannen hevdet at toasten var «litt for godt» stekt (varmet) og var til dels brent. Derfor var den var hard å tygge, og slik utløste tannskaden.
Når Norwegian avviste å betale for mannens tannbehandling, hadde det også sammenheng med at skaden ikke ble registrert på den aktuelle flyvingen.
Skjedde ikke noe
Selskapet viste til at alle skader eller ulykker som oppstår under en flyvning, skal meldes til besetningen som skal registrere og rapportere disse inn til selskapets administrasjon.
Det hadde ikke skjedd i dette tilfellet.
Derfor meldte selskapet til flyklagenemnda at det ifølge deres registreringer ikke hadde skjedd noen skader på turen til Spania denne dagen.
Det tok klagenemnda til etterretning, og avviste å ta stilling til mannens krav.