SAS straffes for sen utbetaling av erstatninger

Mange SAS-fly sto på bakken som følge av streik blant pilotene i juli. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Luftfartstilsynet har ilagt SAS en tvangsmulkt på 100 000 kroner fordi selskapet har vært for treg med å utbetale erstatning til kunder etter sommerens pilotstreik.

Mulkten kan bli større, advarer tilsynet.

Kravet til flyselskapene er at refusjon av billetter skal skje innen syv dager. Det har SAS ikke overholdt, og har forklart det med den voldsomme mengden saker som sommerens pilotstreiken i juli førte til.

Mange krav

Nærmere 370 000 passasjerer ble rammet av den to uker lange konflikten, noe som førte til over 100 000 krav mot selskapet.

Luftfartstilsynet skriver i en melding onsdag at det har vist forståelse for at fristen på syv dager ikke har latt seg etterkomme på grunn av den ekstraordinære situasjonen SAS var i på grunn av en langvarig pilotstreik.

Like fullt mener Luftfartstilsynet at SAS burde tilbakebetale kravene raskere enn det de har gjort.

Kan bli høyere

 Vi forventer at SAS betaler tilbake det kundene har krav på. Det har gått såpass lang tid etter at streiken ble avsluttet at vi forventer at sakene skulle vært løst nå, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Vedtaket om tvangsmulkt gjelder i første omgang for perioden 18. oktober til 28. oktober 2022. SAS skal rapportere oppdatert status medio uke 43 slik at Luftfartstilsynet kan vurdere om tvangsmulkten må videreføres, heter det.