Når britene skal ta i bruk ny teknologi på flyplassenes sikkerhetskontroll, vil dagens maksimumsgrense bli kraftig utvidet. De nye grensene skal gjelde fra første del av 2024.
I dag har ikke flypassasjerer lov til å ha med seg mer enn inntil 10 beholdere a 1 dl væske i håndbagasjen. De må også legges i en egen gjennomsiktig pose. De må i tillegg sendes separat inn til kontrollen.
Britenes transportminister, Mark Harper, forteller nå hva som blir den nye grensen:
En ny hverdag
Når ny teknologi tas i bruk skal reisende ifølge BBC kunne ta med seg flasker som rommer inntil 2 liter væske gjennom sikkerhetskontrollen.
Det skal også kunne skje uten at den reisende behøver å ta den ut av håndbagasjen.
Slik blir den nye hverdagen på alle de store flyplassene i Storbritannia når nye skannere tas i bruk, slik flysmart24 allerede har skrevet om:
Om et par år kan opplevelsen av sikkerhetskontrollene på mange flyplasser i Europa være en helt annen enn i dag.
Kan bli i håndbagasjen
Nye skannere, som er CT-røntgenmaskiner som viser 3D-bilder, skal i bruk og de skal kunne skille ufarlig væske fra eksplosiv væske.
Dermed er behovet for spesialregler for væske ikke lenger tilstede. Det er regelen vi har hatt også i Norge siden 2006.
De nye skannerne vil i tillegg gjøre det overflødig å ta elektronisk utstyr som for eksempel bærbare PCer eller nettbrett, ut av håndbagasjen og sende den separat.
Vil ta tid
Når det nye utstyret er på plass kan alt bli liggende inne i håndbagasjen: Det vil også gi en tilsvarende mindre fare for at noen av eiendelene skal bli borte.
Avinor har opplyst til flysmart24 tidligere at det norske flyplass-selskapet også jobber med å innføre den nye teknologien, men at det vil ta tid å få den på plass.
Derimot har flere flyplasser i Europa allerede tatt de nye skannerne i bruk, dog uten at væskegrensen har blitt endret av den grunn. Det gjelder blant annet Schiphol i Amsterdam og Helsingfors flyplass.
Fremst i verden
Det Storbritannia gjør, bli nå fulgt tett av andre land:
Christopher Snelling, som er direktør i Airport Operators Association som representerer britiske flyplasser, la til at investeringen var et «stort skritt fremover for britisk flytrafikk, som matcher de beste i klassen rundt om i verden».