Jakter på nytt marked – flyr etter nye inntekter i USA

Flyr operer i dag mange ruter til Europeiske feriedestinasjoner, som her på flyplassen på Gran Canaria. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det norske lavprisselskapet Flyr jakter på nye inntekter for å sikre sin virksomhet i Norge. Det kan bety at selskapet begynner å fly i USA.

Det er ikke snakk om å fly egne ruter, men å leie ut fly og mannskap til selskaper som har slik trafikk.

– Vi har fått mange henvendelser de siste månedene, og derfor har vi søkt om amerikansk flytillatelse, slik at vi kan tilby charter- og wetlease-flygninger fra november 2023, sier administrerende direktør Brede Huser i Flyr. Wetlease er utleie av både fly og mannskap.

Har fått flere forespørsler

For Flyr dreier det seg om å ta på seg charterflyoppdrag for kunder som vil fly i USA, eller å leie ut kapasitet når det er lavsesong i Norge og Europa.

Flyr har allerede fløyet en del charteroppdrag etter at mange av flyene deres ble satt på bakken for å dempe kostnadene tidligere i vinter.

Selskapets sier at deres nye strategi innebærer å utnytte kommersielle muligheter utenfor hjemmemarkedet i lavsesongen.

På grunn av et økende antall forespørsler fra nordamerikanske selskaper om charter- og wetlease-flyninger, har Flyr søkt det amerikanske transportdepartementet om tillatelse til å operere flygninger inn og ut av USA.

Kan tilpasse seg raskt

– Mangelen på fly og mannskap i det nordamerikanske markedet gjør at det er et økende behov for selskap som kan gjennomføre charter- og wetlease-flygninger, sier den nye Flyr-sjefen, Brede Huser.

Han sier at Flyr kan levere et produkt bestående av nye, drivstoffeffektive fly og profesjonell besetning til det amerikanske markedet.

Derfor vil flyselskapet i vintersesongen, når etterspørselen i Europa er lavere, benytte flere av sine fly og mannskap i andre markeder som eksempelvis Nord-Amerika.

– Flyr er et moderne, lite og fleksibelt flyselskap, som har evnen til å tilpasse seg raskt til markedsendringer og etterspørsel. Mulighetene vi nå ser i Nord-Amerika sikrer inntekter i lavsesongen i Europa, samtidig som det gir flere av våre fantastiske piloter og kabinansatte muligheten til å jobbe i et annet land i deler av året, sier Huser.