SAS har en stund nå jobbet med planene om å starte nok en flyrute til New York, men da ikke fra en av de skandinaviske hovedstedene. Nå er valget tatt. Norge tapte.
Som flysmart24 har skrevet tidligere var det tre sannsynlige kandidater til en slik rute. Den kunne komme til å gå fra Bergen, Göteborg eller Aalborg i Danmark.
Nå har SAS valgt. Den nye USA-ruten skal gå fra Göteborg og Aalborg, og det fra april måned. Den nylig økte norske passasjeravgiften kan være forklaringen på at den norske kandidaten, som var et reelt alternativ, ble vraket.
Godt egnet
Ruten skal trafikkeres seks ganger i uken, tre ganger fra hver av de to byene i Sverige og Danmark.
Flyruten skal opereres av en mindre flytype enn den SAS normalt bruker på langdistanse-rutene sine, en nyanskaffet Airbus A321 Long Range.
Den har lang nok rekkevidde til å kunne fly på ruter fra Skandinavia og til østkysten av USA.
Fordi den har færre seter enn de store langruteflyene, egner det seg i bruk på ruter med mindre trafikk enn fra hovedstedene.
Advarte mot avgift
– Vi ser en etterspørsel fra byer utenfor hovedstedene og kobler dem gjerne til flere deler av verden. Airbus A321 Long Range er et litt mindre langdistansefly med en perfekt størrelse for å betjene de regionale markedene. Å ha en komfortabel måte å reise på med færre stopp til spennende byer som New York er noe vi tror våre reisende vil sette stor pris på, sier Erik Westman, EVP & CCO, Network and Revenue Management.
Da planene om den nye SAS-ruten kom, advarte SAS’ direktør for samfunnskontakt, Knut Morten Johansen, mot den nylig økte passasjeravgiften for reiser utenfor Europa. Regjeringen økte denne fra 220 til 320 i budsjettavtalen med SV nylig.
Norge-satsinger stanses
Johansen sa dette til flysmart24 om muligheten for at Vestlandet kunne få en ny rute:
– Økningen av passasjeravgiften kan bety at slike satsninger fra Norge stanses. Med de små marginer som er gjeldende så flyttes denne typen satsninger på direkteruter til byer utenfor Norge, eksempelvis til Gøteborg. Det er veldig synd. Marginene er så enormt små. Et ruteregnskap vil alltid gå i disfavør av satsning i Norge med denne virkemiddelbruken som i tillegg også sinker oss i miljøsammenheng, sa Johansen.
De nye rutene utfyller SAS sine fire andre ruter til New York, og SAS vil tilby totalt fem daglige avganger fra Skandinavia til New York.