Da den reisende ankom Oslo Lufthavn for å ta flyet til Stockholm, opplevde han så lange køer i sikkerhets-kontrollen at han mistet flyet. Det må han ta alt ansvar for selv, mener Avinor.
Mannen har nå tatt saken videre til flyklagenemnda. Han mente Avinor måtte bære ansvaret for at han mistet flyet denne morgenen.
Resultatet ble at mannen måtte kjøpe ny billett som kostet ham 1 949 kroner, og mente det var rett og rimelig at Avinor dekket denne ekstra-utgiften siden den kom av lange flyplasskøer.
Regnet med kjapp passering
Nå har flyklagenemnda sett på mannens krav, og har en klar anbefaling.
Hendelsen inntraff sist høst, og i forbindelse med at mannen hadde kjøpt billett med Norwegian til Arlanda på en avgang klokken 08.30.
Ifølge egen versjon møtte han opp på flyplassen 60 minutter før avgang, ferdig innsjekket og kun med håndbagasje. Alt lå an til en kjapp køpassering. Trodde han.
Ingen informasjon
Da han kom til Gardermoen ble han imidlertid møtt av svært lange køer. Mannen selv mener at køene strakk seg på tvers fire ganger, i området foran sikkerhetskontrollen.
Mannen mente han brukte 45 minutter på å komme seg inn i avgangshallen, og det var ingen informasjon til reisende om situasjonen.
Da han kom frem til gaten der flyet skulle gå fra, var avgangen stengt. Han kom ikke med.
Avinor har en annen oppfatning av kølengde den aktuelle dagen. Selskapet målte køer opp mot 30 minutter gjennom hele dagen.
SAS og Norwegian: To timer
Uansett mente Avinor at det var mannens eget ansvar å sørge for å møte opp tidsnok til å rekke flyet, og avviste hans krav om å få dekket ny billett.
Selskapet viste i sitt svar til flyklagenemnda til at passasjerene på Avinors nettsider oppfordres til å kontakte flyselskapet sitt for eksakt oppmøtetid.
– På tidspunktet for klagers reise anbefalte Avinor innsjekk innen minimum 1 time ved innenlands flyginger og 1,5 timer ved utenlandsflyginger. SAS og Norwegian anbefaler ankomst lufthavnen minst 2 timer før avgang, skrev Avinor.
Ingen avvik
Når flyklagenemnda nå har behandlet mannens krav, skriver den i sitt vedtak at den er enig med klager om at ventetiden var over det man kan forvente. Nemnda mener at det i slike tilfeller er svært viktig med personale til stede som kan gi informasjon og holde orden i køen.
Nemnda finner likevel ikke at det foreligger noen ansvarsgrunnlag for Avinor.
Med andre ord kan ikke selskapet anses å være skyld i at mannen ikke rakk flyet.
– Nemnda kan ikke se at det i denne saken kan konkluderes med at sikkerhetskontrollen er utført på en måte som vil medføre uaktsomhetsansvar. Det er ingenting som tilsier at Avinors tjeneste har avveket fra forsvarlig handlemåte. Nemnda kan således ikke anbefale at klager gis medhold, er konklusjonen.