Det er få muligheter til å kunne fly store fly på korte ruter innen Europa fra Norge. I flere måneder har imidlertid et slikt tilbud eksistert på Oslo Lufthavn. Men, snart er det slutt.
Det er det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways som har operert «lokalruten» mellom Oslo og London med sin Boeing 787-9 Dreamliner.
I motsetning til konkurrentene som benytter mindre fly på sine London-ruter har Norse stilt opp med et skikkelig langdistansefly med tro midtganger, 338 seter og en egen klasse – premium. Der kan man nyte større benplass og bedre komfort enn på økonomiklassen, også på den korte London-ruten.
Langdistanse-følelse
Ruten har vært operert hver dag og gitt nordmenn mulighet til å nyte langdistansefly-følelsen selv på kortere ruter.
– Tilbakemeldingene fra de reisende har vært svært god. De har gitt uttrykk for at de har satt pris på at de kunne få en så fin flyopplevelse og nyte servicen om bord på våre moderne fly, sier kommunikasjonssjef Christina Carare i Norse Atlantic til flysmart24.
Hun sier at selskapet håper at mange av de som har reist med Norse mellom Oslo og London, har hatt en så positiv opplevelse at de også vil velge Norse på sine reiser til USA.
Måtte starte i Oslo
Fra 26. mars er ikke den muligheten der lenger. Da stanses ruten som følge av at det norske selskapet har fått driftstillatelse (AOC) for å operere sine USA-ruter direkte til og fra Storbritannia.
Fra den datoen opphører Oslo-ruten til Gatwick. Ruten har vært drevet som en såkalt femte frihets-rute. Den tillater selskaper å ta med passasjerer mellom to fremmede land, for flyruter som begynner eller ender i hjemmelandet.
Fordi Norse da ikke hadde flylisens for Storbritannia, startet Norse-ruten i Oslo, mellomlandet på Gatwick for å ta med britiske passasjerer, og fortsatte så til USA. Returen ble operert etter de samme regler.
Ikke levedyktig
Dermed kan nordmenn inntil videre reise tur/retur samme dag, og benytte Nose Atlantics bredbuksfly både på ut- og hjemreise.
Ruten har hatt vekslende belegg. Noen dager har det vært mange reisende på London-ruten, mens det andre dager har vært mer glissent i kabinene.
Det var aldri på tale å opprettholde denne ruten på fast basius:
– Nei, nå som vi vil operere direkte fra London til New York med vår britiske driftstillatelse (AOC) fra 26. mars, er det ikke lenger nødvendig eller levedyktig å betjene Oslo til London Gatwick med et wide body-fly som Boeing 787 Dreamliner. Forretningsmodellen vår er kun fokusert på langdistanseflyging, og dette forblir uendret, sier Carare.
London viktigere
Norse er inne i sitt første hele driftsår. Etter starten med ruter fra Oslo Lufthavn, har selskapet fått flere destinasjoner fra Europa. Selskapet flyr også fra Paris, Berlin og Roma i tillegg altså fra London.
Med selskapets foreløpig siste oppbygging er det London som ser ut til å bli hovedsatsingsbyen fra sommersesongen av, og overtar dermed den rollen Oslo har hatt inntil nå.
Mens selskapet flyr fra Oslo til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i Florida, er ruteoppsettet fra London mer omfattende. I tillegg til å fly de samme rutene som fra Oslo, legger selskapet i sommer til byer som San Francisco, Washington DC og Boston.