Icelandair satser hardt fremover med ny flytype

Slik ser Icelandairs nysatsing ut. Airbus A321XLR-flyet blir å finne i selskapets flåte fra 2025. Foto: Airbus

Det nasjonale flyselskapet på Island, Icelandair, har bestemt seg for å satse på en ny flytype for å bygge seg opp fremover.

Så langt har selskapet holdt seg til flyleveranser fra Boeing.

Det blir det nå en slutt på. Selskapet har i påskedagene undertegnet en avtale med erkerivalen, den europeiske flyprodusenten Airbus, om fremtidige flyleveranser.

Dermed viser Icelandair nok en gang at det skal satses fremover, og at selskapets ambisjoner stadig ser ut til å vokse med en sunnere økonomi og økt ruteaktivitet, slik flysmart24 har skrevet om.

Lengre rekkevidde

Det er i første omgang snakk om en intensjonsavtale for i alt 25 fly av typen Airbus A321XLR, der de tre bokstavene står for «ekstra lang rekkevidde.»

Det nye Airbus-flyet i flåten har en rekkevidde på opptil 4 700 nautiske mil (8 700 km) og selskapet kan operere det på sine langdistansedestinasjoner.

De skal leveres fra 2029, og skal innredes med 190 seter i Icelandairs versjon.

Men selskapet har det travelt med å gå over til ny flytype, og vil leie inn fire fly av samme type innen 2025 for å komme raskere i gang med å bruke flytypen. Det er snakk om Airbus A321LR-utgaven.

Ser på nye markeder

Icelandair har til å holdt seg til Boeing-fly, og har de siste årene bl.a. satset sterkt på selskapets omstridte Boeing 737 Max-fly, som selskapet bl.a. ofte bruker på sin rute mellom Oslo og Island. Dessuten har Boeing 757 vært hjørnesteinen i Icelandairs virksomhet siden 1990.

Airbus A321-flyene har lenger rekkevidde, og brukes bl.a. av flere amerikanske flyselskap på transatlantiske ruter.

Hos Icelandair er ledelsen svært godt fornøyd med å ha landet intensjonsavtalen med Airbus, og at det vil bli en viktig brikke i satsingen på ruter til og fra USA:

Nøkkel til suksess

– Airbus-flyet vil ikke bare tillate oss å videreutvikle vår velprøvde forretningsmodell rundt transatlantiske flyvninger, men også åpne muligheter for fremtidig vekst ved å gå inn i nye og spennende markeder, sier Bogi Nils Bogason som er president og adm. dir. i Icelandair.

For Icelandair blir dette også å ta farvel med et ensidig Boeing-samarbeid, som har vart lenge:

– Boeing 757,767 og 737 MAX-flyene vil fortsette å være viktige for Icelandairs operasjoner i de kommende årene. Icelandair har hatt et vellykket forhold til Boeing i flere tiår, og flyet har vært en nøkkel til Icelandairs suksess tidligere. Frem til 2025 vil Icelandair fortsette å operere en full Boeing-flåte, men etter de første leveransene fra Airbus vil selskapet operere en blandet flåte av Airbus- og Boeing-fly, sier Bogason.