Flere flyselskap velger å sette ned prisen på mat som er igjen hvis den ikke er solgt på slutten av dagen. Nå har en europeisk flykjempe kastet seg på trenden.
Det er Lufthansa som nå har besluttet å innføre et fast tilbud på sine flyvinger til Frankfurt og München.
Dermed følger morselskapet etter Austrian Airlines, Swiss og lavprisselskapet Eurowings. De har siden i fjor tilbudt den samme ordningen. Det har, ifølge Lufthansa, spart 80 000 matpakker som ellers ville blitt kastet.
Fast pris
Heretter skal de unngå å måtte la mat som ikke har blitt solgt gå i søpla. Prisen skal settes ned slik at de reisende skal bli fristet til å kjøpe den i stedet for at den må destrueres.
Tilbudet heter «Onboard Delights Last Minute» og dreier seg om usolgt, fersk mat. Den skal selges til en fast pris på 3,50 euro, eller rundt 40 norske kroner.
Kort holdbarhet
I et par år har Lufthansa tilbudt reisende å kjøpe fersklaget mat på grenseoverskridende reiser på mer enn en time. Den har begrenset holdbarhet:
– Fordi de er bevisst tilberedt uten fargestoffer eller konserveringsmidler, har de kort holdbarhet og må kastes hvis de ikke selges på de angitte flyvningene, heter det i en meling fra Lufthansa.