«Flyselskapene tilbyr forbrukere falsk god samvittighet»

Både SAS og Norwegian får kritikk fra Forbrukerrådet fordi rådet mener de fremstiller flyreiser mer klimavennlige enn de faktisk er. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det norske Forbrukerrådet og 21 andre europeiske forbrukerorganisasjoner vil ha slutt på villedende grønn markedsføring fra 17 flyselskaper, deriblant SAS og Norwegian.

Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser. Slike flyreiser fins ikke, mener Forbrukerrådet:

–  I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, sier lederen for Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. Hun etterlyser nye regler i markedsføringen.

«Grønnvasker seg»

Nå slår flyselskapene tilbake mot denne kritikken. Se svar litt lenger ned i artikkelen.

Hun mener flyselskapene forsøker å «grønnvaske» seg selv ved å gi forbrukerne inntrykk av at det er mulig å fly klimavennlig. Det gjør de, mener rådet, ved markedsføring av «klimanøytrale» flyreiser.

– Dette er rett og slett usant. Å fly ikke er bærekraftig, og vil heller ikke bli det i nær fremtid. Der flyselskaper har tilbudt oss forbrukere å betale ekstra “grønne” avgifter basert på slike villedende påstander, bør flyselskapene gi refusjon til kundene sine, sier Blyverket.

Dette reageres det på

Dette er de påstandene flyselskapene bruker, som forbrukerorganisasjonene mener de må slutte med å bruke: :

– Påstander om at det å betale ekstra kan «erstatte», «nøytralisere» eller «kompensere» for CO2-utslippene fra en flyreise er ikke verifisert. Klimagevinstene ved å utligne aktiviteter er svært usikre, mens skade forårsaket av CO2-utslippene fra flyreiser er veldokumentert. 

– Flyselskaper villeder forbrukere når de tar betalt for å bidra til utviklingen av «bærekraftig flydrivstoff». Slikt drivstoff er ikke markedsklarert. Det betyr at inntil slikt drivstoff vil være langt mer tilgjengelig – mot slutten av 2030-tallet – vil det i beste fall bare representere en liten andel i flyenes drivstofftanker.

– Å antyde at flyreiser kan være «bærekraftige», «ansvarlige» og «grønne» er villedende. Ingen av strategiene som brukes av luftfartssektoren er i dag i stand til å forhindre klimagassutslipp, mener organisasjonene.

SAS: – Svært overrasket

Hos SAS sier pressesjef Tonje Sund at selskapet er svært overrasket over kritikken:

– Vi i SAS prøver å lede denne viktige transformasjonsreisen og vi er veldig nøye med at markedsføringen vår ikke skal villede. Men det er selvfølgelig bra om vi får felles retningslinjer, sier Sund.

Hun mener SAS hele tiden har vært tydelige på at reisen mot lav- og nullutslippsflyvninger vil ta tid og man gjør store investeringer på veien dit.

– SAS har investert aktivt i å redusere sin miljøpåvirkning, inkludert tiltak som å bruke mer drivstoffeffektive fly og øke bruken av nettopp Sustainable Aviation Fuel (SAF) – som er bryggen over til lav- og nullutslippsflyvninger. Denne innsatsen har allerede ført til merkbare utslippsreduksjoner og kan fortsette å utgjøre en betydelig forskjell ettersom teknologien skrider frem, sier Sund.

Norwegian: – Flere tiltak

Hos Norwegian tilbakeviser kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh kritikken og sier selskapet har i gang flere tiltak for å redusere klima-utslippene fra selskapets fly:

– I Norwegian ønsker vi å oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig. Derfor samarbeider vi med industrien for å bidra til å øke produksjonen av bærekraftig flydrivstoff. Det tror vi på relativt lang sikt er den beste og mest effektive måten vi kan redusere utslippene på. I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard, sier Holmberg til flysmart24.