Serveringen på fly i Norge blir sjelden omtalt med særlig entusiasme blant reisende, skal vi holde oss til kommentarer fra passasjerer flest.
For en reisende, som tok morgenflyet fra Tromsø til Oslo her om dagen, ble det også en nedtur å åpne frokostboksen på SAS-flyet.
Vedkommende reiser som regel på SAS Plus og gjorde det denne dagen også.
Nytt sparetiltak?
Der er frokosten inkludert i prisen på morgenavgangene.
Han mistenker SAS for å ha bestemt seg for å spare penger ved å kutte ned på maten som serveres til selskapets best betalende kunder.
SAS avviser dette, og beklager Sivertsens opplevelse. Svaret fra selskapet fins lenger ned i artikkel.
Pålegg var fjernet
I passasjerens frokostboks var påleggstilbudet nokså stusslig: Bare to skiver gulost, to skiver agurk og et lite salatblad. Det var alt.
Før var både salami og par eggeskiver en del av påleggsutvalget, men ikke de siste gangene han har tatt morgenflyet nordfra.
– Det er lite, tørt og kjedelig, forteller han til flysmart24.
Vanligvis fornøyd
Han er gullkort-kunde i selskapet, og er normalt fornøyd med servicen selskapet byr på. Også frokosten, men de siste gangene har det vært skrale greier:
– I tillegg til pålegg er det brød, smoothie, youghurt og kornblanding til å ha i youghurten. Jeg reagerte kun på reduksjon av pålegget, sier han.
Når både egg og salami har forsvunnet på de siste flyvningene, mener han tilbudet begynner å bli noe glissent.
Har skjedd før
Det var ikke første gangen han fikk dette innholdet i matboksen hos SAS.
Han trodde det var en feil da han første gang fikk den servert, men ikke når samme innhold dukket opp også på senere flyvinger.
For mange kan et par skiver salami og egg virke som et opplagt i-lands problem.
For kundene som betaler tusenvis av kroner for sine Plus-billetter, er det snakk om å få levert den varen de har betalt for.
Reagerer, tar opp saken
Nå beklager SAS hans opplevelse, og sier til flysmart24 at de har tatt saken opp med selskapet som leverer maten på SAS’ flyvinger.
Pressesjef Tonje Sund sier at de har sjekket opp saken med leverandøren, og at alt nå skal være slik det var:
– Vi ønsker jo at maten skal være en fin del av reiseopplevelsen. Her har det dessverre skjedd en glipp i rutinene. Det beklager vi! Vi har vært i dialog med vår nye catering-leverandør, og dette skal nå være rettet opp i slik at frokosten skal være i linje med SAS og våre kunders ønske fremover, sier Sund.