Avinor om farlig innhold: – Vi bryter ikke opp kofferter

Avinor beslaglegger rundt 60 powerbanks på norske flyplasser hver dag. Foto: Avinor

Avinor gikk før helgen ut med en advarsel mot batterier som er ulovlig å sende i innsjekket bagasje. De kan potensielt være en fare for flysikkerheten.

Det gjelder såkalte powerbanks, ekstrabatterier som mange har med seg på flyturen for å hindre at de skal gå tom for strøm.

– Disse kan ta fyr, og er strengt forbudt i innsjekket bagasje, het det i meldingen. Disse blir oppdaget når innsjekket bagasje blir sendt til gjennomlysning via røntgenmaskiner.

Dette skjer

I denne prosessen oppdages det stadig flere powerbanks. Avinor er overfor flysmart24 klar på hva som skjer:

All innsjekket bagasje hvor powerbanks blir detektert vil bli åpnet uten unntak. Avinor har en undersøkelsesplikt for innsjekket bagasje når det gjelder forbudte og farlige gjenstander. Hvis bagasjen har vært åpnet vil passasjeren finne informasjon om dette i bagasjen, skriver Avinor i en forklaring som er formidlet av selskapets kommunikasjonsavdeling.

Bryter ikke opp

At powerbankene blir oppdaget under røntgenundersøkelse av bagasjen, betyr at eierne ikke er i nærheten når det ulovlige innholdet blir oppdaget.

Så, hvordan skaffer Avinor seg tilgang til passasjerens kofferter for å konfiskere det ulovlige innholdet?

– De fleste kofferter kommer i dag med det som kalles TSA-lås. Disse kan Avinor åpne, I de tilfeller hvor det ikke er mulig å åpne bagasjen på en forsvarlig måte, vil eier av bagasjen bli tilkalt. Avinor bryter ikke opp bagasje og påfører dermed ingen skade på bagasjen, forklarer selskapets fagavdeling.

Kan bli stående igjen

Hvis man ikke lykke si å komme i kontakt med eieren for å få fjernet batteriet, er det opp til flyselskapet å avgjøre om bagasjen skal være med flyet eller ikke, forklarer Avinor.

At det oppdages slike, er ikke direkte sjelden: I snitt fjernes det 60 powerbanks om dagen fra Avinors 43 flyplasser rundt om i landet, forteller seniorrådgiver security i Avinor, Ole Folkestad. 

Folkestad forklarer at mange legger powerbanks i innsjekket bagasje for å slippe vekten i håndbagasjen.    

Passasjerens ansvar

– Du kan kun ha med powerbanks i håndbagasjen. Skulle et batteri begynne å utvikle varme i kabinen har kabinpersonalet spesielle poser som gjør at de kan begrense en eventuell brann, sier han.   

Han er klar på at det er passasjeren som har ansvaret for at bagasjen kan bli åpnet:

– Når en passasjer sjekker inn, inngår vedkommende en kontrakt med flyselskapet ved at de svarer på om de har med seg farlig gods. Ved å transportere batterier i innsjekket bagasje bryter de denne kontrakten, og dermed loven, sier Folkestad.