Det irske lavprisselskapet Ryanair er pengemaskin uten sidestykke. Regnskapet for de tre siste månedene ble lagt frem i går og viste et overskudd på 82 millioner kroner – per dag.
– Ryanair er en profittmaskin, sier den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson. I løpet av april til juni satt Ryanair igjen med et overskudd på 663 millioner euro. Det gir 7,3 milliarder norske kroner.
Resultatet forteller at selskapet satser hardt over det meste av Europa, og har også giret kraftig opp i våre naboland Sverige og Danmark.
Mange ruter
I Sverige har det 45 ruter bare fra Arlanda, i tillegg til at selskapet også kjemper på fire innenriksruter.
Fra København er det 26 ruter, og 33 ruter fra Billund-flyplassen på Jylland. Ryanair satser også sterkere i Finland og i de baltiske landene.
I Norge er det derimot stusslige greier:
Tre ruter fra Oslo Lufthavn. Noe mer fra Torp Sandefjord Lufthavn, som er selskapets hovedflyplass i Norge. Her er selskapet nå oppe i 13 ruter. Haugesund var inne på rutekartet, nå er flyplassen droppet.
Flyprisene til himmels
Så, hvorfor satser ikke Ryanair sterkere også i Norge?
Her har SAS og Norwegian i det siste har sendt flyprisene til himmels og der det kunne gjøre det mulig for mer konkurranse – i all fall på rutene til det sørlige Europa?
Svenske Jan Ohlsson er en av Skandinavias ledende flyanalytikere. Han svarer slik:
– Foreløpig har Ryanair andre, mer innbydende markeder å jobbe på og kan ikke få nok fly ut, raskt nok. Så Norge må kanskje vente, selv om de har inngående trafikk, mener Ohlsson.
Gjør Ryanair skeptisk
Han tror også at skjebnen som Wizz Air fikk da det forsøkte å etablere seg på innenriks i Norge, gjør også Ryanair skeptisk.
Kritikken mot det irske selskapet har stilnet i Sverige, kan han fortelle:
«Wizz Air ble mobbet ut av Norge»
Jan Ohlsson. Foto: Privat
– I år har jeg ikke sett noen kritikk. Likevel er de relativt sammenlignbare med Wizz Air som ble mobbet ut av Norge. Ryanair vet det. Tiltak som at kommuner og selskaper nekter sine ansatte å fly med et bestemt selskap er et rødt flagg for alle lavprisflyselskaper, men Ryanair opptrer ofte raskt, sint og med advokater. Taper de, trekker de seg, sier Ohlsson.
Kan komme tilbake
Han har likevel tro på at både Ryanair, og kanskje også Wizz Air, vil prøve seg hardere på det norske markedet etter hvert:
– Ja, på sikt kan nok ikke Norge holde Ryanair unna eller Wizz Air fra å introdusere en og annen prispusher igjen. Det handler om markedsøkonomi. Og konkurranse er alltid bra for den reisende.
Ryanair er prispresser
Uansett mener han at reisende flest, som ellers ikke går av veien for å ta avstand fra Ryanair, kan takke det irske selskapet for prispresset i markedet:
– Selv den reisende som ikke bruker Ryanair selv bør være klar over at selskapet er den største prispusheren i Europa. Selskapet driver ned prisene til alle operatører på disse rutene. Ekle tunger sier at det også driver ned tjenesten. Men det er, med få unntak, stort sett likt for alle europeiske selskaper i økonomiklasse, mener Ohlsson.