Flyselskapene leter kontinuerlig etter nye måter å skaffe seg ekstra inntekter på. Det å ta ekstra betalt for bagasje, mat, sete og bl.a. nettverk om bord har blitt en milliard-industri.
Lavprisoperatører som Ryanair og Wizz Air har en betydelig andel av inntektene sine i form av «ancillary revenue,» som dette mersalget omtales som på fagspråket.
Hos Wizz Air har denne inntekten til tider faktisk vært større enn billettinntekten.
Nesten milliarden
At denne inntekten er viktig også for Norwegian kom tydelig frem da selskapet i forrige uke la frem sitt økonomiske resultatet for andre kvartal.
I de tre månedene mai, juni og juli hadde selskapet en billettomsetning på i overkant av 5,6 milliarder kroner.
Samtidig hadde selskapet tett på 1 milliard kroner – 997 millioner – i merinntekter fra salg av bagasje, sete, mat og andre tjenester som tilgang til nettverk om bord.
Flere nyheter
Detaljene i regnskapet viser at hver passasjerer på selskapets fly disse månedene la igjen 178 kroner i mersalg ut over prisen for selve flybillettene.
Dette er 20 kroner mer per passasjer enn i samme periode i fjor.
Hos Norwegian sier senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari at det er stort fokus på å utvide denne delen av driften:
– Ja, vi jobber kontinuerlig med forbedring av våre produkter slik at disse imøtekommer kundenes ønsker og forventninger, sier hun til flysmart24.
Salg i automater
Hun viser til at selskapet det siste året bl.a. åpnet vi for eksempel opp for at kunder som bestiller reise via et reisebyrå også kan forhåndsbestille måltider.
– Vi har det siste året også åpnet for flere fast track muligheter på destinasjoner i Europa, blant annet i Paris, Korfu og Kreta.
Også innsjekkingsautomatene skal få en salgsfunksjon, som skal muliggjøre ekstrakjøp helt opp mot avgang:
Som flysmart24 har skrevet om tidligere så arbeider Norwegian med en oppgradering av innsjekkingskioskene som vil forenkle kjøp av for eksempel ekstra bagasje og setevalg.
Billigste alternativ
Det var lavprisselskapene som for alvor introduserte «ancillary revenue» – mersalg – på sine billetter.
Det kom av at de ikke hadde bl.a. bagasje og setevalg som en del av billettprisen, slik nettverksselskapene hadde.
Ved å operere med pris for kun flybilletten kunne de legge seg under i billettpris. Det var et viktig salgsfremmende tiltak fordi de kom opp som billigste alternativ på søkemotorene.
Det tok imidlertid ikke lang tid før nettverkselskapene som eksempelvis SAS, Lufthansa og British Airways fulgte etter med samme prissetting på noen av sine billetter.