«Vil gi nordmenn dyrere billetter og dårligere flytilbud»

Flynæringen kan bli hardt rammet av avgiftsøkningene som Avinor varsler. Det kan gi dyrere billetter og rutekutt, mener reisetopp. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For første gang på mange år varsler Avinor nå at konsernet vil øke avgiftene som flyselskapene betaler for å bruke norske flyplasser.

Det er en beslutning som flyindustrien i Norge advarer sterkt mot.

Nå får den også følge av reiselivsaktørene her i landet, som frykter at høyere avgifter vil bli lagt direkte på billettprisene fremover.

Svekket tilbud

Kommersiell direktør for Finn Reise, Terje Berge, ber folk gjøre seg klar for både prisøkninger og et dårligere flytilbud. Finn.no er landets største uavhengige salgskanal for flybilletter.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Høst og vinter ser allerede usikker ut for flyselskapene»

Terje Berge. Foto: Finn.no

Han ser for seg en skikkelig dominoeffekt:

– Billettprisene må økes hvis avgiftene går opp. Det kan medføre lavere etterspørsel, det vil si at færre seter blir solgt. Dessuten vil flyruter som får lavt volum sannsynligvis kuttes, for flyselskapene må tjene penger. Dermed kan det bli et svekket rutetilbud i et marked som er presset og der flybilletter allerede er høyt priset, advarer Berge.

«Skyter seg selv i foten»

Berge mener at Avinor, ved å øke avgiftene, til slutt vil ramme seg selv:

– Avinor tenker feil, og de skyter seg selv i foten. De skal jo heller stimulere til at flere velger å bruke deres flyplasser, ikke få flere til å velge og ikke bruke de. Det å øke avgiftene vil ramme flyselskapene hardt, og gjøre det mer lønnsomt å legge ruter utenom Norge. Det er jo bare å gi bort trafikk til Kastrup og Arlanda, sier Berge.

Tatt kostnadene selv

Til nå har flyselskapene i stor grad tatt de økte passasjeravgiftene ut ved å kutte i egne kostnader.

Dermed har passasjerene merket lite til avgiftsøkningene som ulike regjeringer har gjennomført de seneste årene.

Men, nå kan tiden være inne for at også de reisende får merke avgiftshopp.

Det vil skje hvis flyselskapene denne gangen legger de økte avgiftene Avinor varsler direkte på billettprisen.

Usikker høst

– Hvis økte avgifter legges ut til flyselskapene vil dette påvirke flyindustrien negativt. Høst og vinter ser allerede ganske usikker ut og flere flyselskaper kutter ned på kapasiteten. De kan også påvirke prisene negativt for flypassasjerene, sier Berge.

Det var Avinors konsernsjef, Abraham Foss, som i går varslet at selskapet nå vurderer å øke avgiftene som flyselskapene må betale.

Dette fordi det er lavere inntekter fra den såkalte kommersielle virksomheten – det vil konkret si det Avinor henter inn på taxfree, parkering og servering på flyplassene. Avinor får andel av dette salget.

Reduserte kvoter gir tapte inntekter

Reduserte kvoter som regjeringen har innført, har ført til kraftige kutt i den viktigste inntekten ved siden av flyavgiftene.

Nå er grensen nådd, mener Avinor-sjefen:

– Vi har klart å holde avgiftene til flyselskapene nede i mange år på grunn av inntektene fra kommersiell aktivitet og en aktiv kostnadsagenda. Men når utviklingen av inntektene, kombinert med svakere trafikkutvikling ikke dekker kostnadene, må vi heve avgiftene, sier Foss.  

Ingen vei utenom økning

Avinors avgifter overfor flyselskapene har ifølge Foss reelt stått stille siden 2019, samtidig som oppgaveomfanget har økt og inntektene har gått ned.

– Vi forholder oss til «single till-prinsippet». Det betyr at avgiftene fra flyselskapene skal bidra til at Avinor har kostnadsdekning for våre tjenester – hverken mer eller mindre. Per i dag har vi ikke en slik kostnadsdekning. Derfor foreslår vi en nødvendig økning i avgiftene. Samtidig som vi selvsagt jobber med fortsatt reduksjon av kostnader og økning av våre kommersielle inntekter, avslutter Foss.