SAS størst: – Har klart omstillingen til mer fritidstrafikk

SAS viser at det klarer omstillingen til et marked med flere fritidsreisende, mener dansk analytiker. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS og Norwegian har nå lagt frem sine passasjertall for september, og de bekrefter at SAS holder posisjonen som Skandinavias klart største flyselskap.

Den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank er imidlertid ikke bare fornøyd med situasjonen i SAS.

Det skandinaviske selskapet har fra neste år dagens konkurrent Air France-KLM på eiersiden sammen med den danske staten og to investeringsfond.

Kritikk – og ros

I en fersk analyse skriver Pedersen at trafikkinntektene stadig er under nivået før pandemien, og at kabinfaktoren igjen er under 80 prosent. Det betyr at åtte av ti tilgjengelige seter var solgt i september.

Men, Pedersen peker også på positive forhold på bakgrunn av SAS’ trafikktall, som ble presentert fredag:

– Den sterke utviklingen i sommermånedene er et bevis på at SAS har vært i stand til å tilpasse virksomheten til å være mer orientert om fritidsreiser, skriver Pedersen.

Færre jobbreisende

Han mener dette er viktig etter som markedet for forretningsreiser har blitt svekket, og preget av lavere reiselyst blant jobbreisende. I de senere årene har det vært feriemarkedet som har vokst klart mest.

Passasjertallene viser at 2 324 000 passasjerer reiste med SAS i september. Det er en økning på 17 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Norwegian hadde 2 030 052 passasjerer i september. Det er 8 prosent mer enn i samme måned i fjor.

Klar for vinteren

Hos SAS er konsernsjef Anko van der Werff tilfreds med situasjonen, og kan melde om gode utsikter:

– Vi er glade for å se en fortsatt positiv trend i etterspørselen, sier han.

Norwegian-sjef Geir Karlsen er også tilfreds og gjør det klart at det blir nødvendig med visse omstillinger foran vintersesongen.

Vil til Sør-Europa

For flyselskapene starter vinterrutene i slutten av denne måneden.

– Vi omstiller driften for å tilpasse oss kundenes reisemønstre i en periode som normalt har lavere trafikk. En tydelig trend er at destinasjoner i Sør-Europa fortsetter å være etterspurte med gode bookingtall. Samtidig er storbyferier i østeuropeiske land blitt mer populære denne høsten, sier Karlsen.