Trykket på feil knapp – det ble en dyr tabbe

Klusset med billett-bestillingen hos Norwegian. Det ble dyrt for reisegruppen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er viktig å ha tungen rett i munnen når man bestiller flybillett. Det fikk en norsk flykunde erfare da vedkommende skulle bestille billetter til Danmark med Norwegian.

Turen skulle gå fra Tromsø, via Oslo til Billund i Danmark. Kvinnen har forklart at hun mente å bestille seter på flyvningen, men trykket i stedet på knappen for å kansellere reisen.

I etterkant ville hun ha alle pengene tilbake, noe Norwegian sa nei til fordi billettene som var bestilt ikke var refunderbare.

Trykket på feil knapp

Nå har flyklagenemnda vurdert saken, og gitt Norwegian medhold i at de fem reisende ikke har krav på refusjon.

Billettene kostet i alt 20 300 kroner, og ble bestilt gjennom reisebyrået Bravofly.

LES OGSÅ: «Turistene spør om ting som gjør meg sjokkert»

Den norske reisende har forklart at hun var ute etter å bestille seter på flyvningen da hun påsto at et uhell inntraff.

Hun kom til å trykke på knappen for å avbestille.

Trodde det var en forespørsel

Hun skriver til flyklagenemnda at «hun trodde det var en forespørsel, da hun ønsket å komme i kontakt med selskapet for å høre om det var mulig å legge til setereservasjoner,» som hun skriver.

Hun forsøkte å kontakte både Bravofly og Norwegian for å forklare at de ikke ville avbestille, men kun spørre om det var mulig å legge til setereservasjoner.

LES OGSÅ: Tvunget til å betale 6 000 kroner ekstra for kofferten

Både Norwegian og Bravofly stiller seg undrende til kravet om refusjon. Norwegian gjorde det klart at siden billettene ikke var refunderbare, var det heller ingen refusjon å kreve.

Undrer seg over forklaring

Bravofly har kommentert kvinnens versjon med å stille seg undrende til kvinnens påstand om at hun egentlig ønsket å bestille seter.

Siden det var setebestilling hun var ute etter, er det åpenbart at det ikke kan skje ved å trykke på kanselleringsknappen, skriver selskapet.

LES OGSÅ: Slutt for arbeidshesten Boeing 737 – snart siste avgang hos SAS

Bravofly kunne også opplyse om at kunden var i kontakt med dem senere den dagen avbestillingen skjedde. I en chat opplyste vedkommende at hun hadde «forsøkt å kansellere bestillingen på grunn av problemer med å få lagt til setereservasjon, men lurte på hva det kostet å få setereservasjon på bestillingen i stedet for å kansellere.»

Kort prosess

Flyklagenemnda har nå sett på kravet om å få full refusjon for billettene som ble avbestilt. Den gjør kort prosess i saken.

LES OGSÅ: Kjøpte mat på flyet – da gikk svindel-alarmen

Den konkluderer med at passasjerene ikke har krav på annen refusjon enn å få skatter og avgifter tilbake, noe som skjedde straks etter avbestillingen.

Nemnda konkluderer rett og slett med at en billett som ikke er refunderbar, heller ikke kan refunderes om avbestillingen skjer ved en feil.