25 år i dag: – Nordmenn bør være stolte av Oslo Lufthavn

Dorothy-Anne Billett (t.v.) er fungerende lufthavndirektør på Oslo lufthavn. Den fyller 25 år i dag, 8. oktober. Foto: Øystein Løwer/Avinor/Knut-Erik Mikalsen

I dag er det nøyaktig 25 år siden Oslo Lufthavn ble åpent, med stor festivitas og store forventninger. Flytilbudet ble utvidet, og reiseopplevelsen bedre enn på den etter hvert så trange flyplassen på Fornebu.

I dag fremstår Oslo Lufthavn som en effektiv og moderne flyplass. Den har for lengst inntatt posisjonen som Nordens nest største, og har blitt bygd ut for å håndtere et stadig økende antall flyselskaper og passasjerer.

Den som fungerer i jobben som lufthavndirektør på Gardermoen i dag, heter Dorothy-Anne Billett.

Utlendinger vil se på flyplassen

Hun er klar på at nordmenn bør være stolte over det som er den viktigste innfallsporten til Norge:

– Ja, vi bør absolutt være stolte over Gardermoen slik den fremstår i dag. Oslo lufthavn er lokomotivet i Avinor-modellen. Vi har et samfunnsoppdrag som er å sikre hele Norges gode luftfartstjenester. Vi driver 43 flyplasser i hele landet, finansiert av inntektene fra de største, lønnsomme flyplassene. Oslo lufthavn er helt avgjørende for modellen, og for at folk kan bo, leve og drive virksomheter i hele Norge, sier Billett til flysmart24.

Artikkelen fortsetter under bildet

Jubileet setter sitt tydelige preg på Oslo Lufthavn for tiden. Foto: Kåre M. Hansen

I dag er Oslo Lufthavn omgitt av så stor oppmerksomhet i utlandet, at flyplassen stadig får besøk fra bransjekolleger fra utlandet som vil se og lære av måten Oslo Lufthavn drives på:

Får mye skryt

– Oslo lufthavn er kåret til en av verdens vakreste flyplasser. Flyplassen leverer punktlighet i verdensklasse, gang på gang, og nylig ble vi igjen nummer én. Vi får stadig besøk av andre som driver flyplasser som ønsker å lære av oss. Vinteroperasjonen vår er særlig beundret, sier Billett.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det skal bli enklere og raskere å reise fra landets hovedflyplass når det nye bagasjeanlegget på avgang er klart. Det er Avinors målsetting. Tegning: Nordic Office og Architecture/Avinor

Deler av avgangsområdet er i dag preget av en utbygging som skjer bak høye, midlertidige vegger.

Når disse fjernes, vil det komme et helt nytt bagasjeanlegg som ytterligere skal forenkle og effektivisere avreiseprosessen for folk:

– Byggingen av det nye bagasjeanlegget følges med stor interesse, ettersom vi innfører topp moderne elementer både i utstyr og arbeidsmetodikk. Oslo lufthavn er Norges knutepunkt både til og fra Norge. Det er viktig for oss at alle som bruker flyplassen, opplever seg godt ivaretatt og har en god reiseopplevelse, sier Billett.

Kraftig tilbakeslag

Som alle andre lufthavner i verden ble også flyplassen på Gardermoen truffet knallhardt av pandemien, og der trafikken sank som en stein så å si over natten i marsdagene i 2020.

Dette satte også en stopper for en nesten kontinuerlig vekst siden flyplassen ble åpnet, og en hendelse som fortsatt gjør at trafikkmengden i dag ennå ligger under nivået i det siste hele normalåret 2019.

Ledelsen på Oslo Lufthavn og i Avinor har lenge hatt den vurderingen at trafikken ikke ville kunne komme tilbake på 2019-nivå før i 2024. Nå er det perspektivet at denne situasjonen vil vare lenger, og er utvidet til 2027/2028.

Flere butikker og restauranter

Situasjonen har gjort at flyplassen har fått økt krav til inntjening for å kompensere for lavere inntekter, noe som må skje gjennom å forsøke å øke inntektene fra taxfree, butikker, restauranter og parkering.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er godt med sitteplasser på det nye Torget på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Arealet for dette har nylig blitt utvidet, og det er ifølge Billett viktig.

– Oslo lufthavn og noen andre lønnsomme flyplasser genererer inntekter til Avinor. De kommersielle tilbudene er viktige for Avinor-modellen og driften av alle Avinors flyplasser. I tillegg er mulighetene til å handle og spise viktige for passasjerene og ikke minst opplevelsen av en god start på reisen, sier Billett.

Lett å finne frem

Hun presiserer imidlertid at de reisende alltid skal oppleve at det skal være lett å finne frem til gaten, og enkelt å finne fasiliteter som toaletter og stellerom.

– Samtidig skal det være mulig å finne gode arealer for å samles og vente på flyet. Vi er opptatt av en god balanse mellom god passasjerflyt og kommersielle muligheter, sier hun.

I mai åpnet det nye Torget på utland. På den 1650 kvadratmeter store markedsplassen har flyplassen lagt til rette for flere spisesteder og butikker, samt soner der folk kan slappe av før de går videre ut til gate.

Variert tilbud

– I tillegg har vi såkalte «pop-ups» som vi ser at passasjerene setter pris på. Vi ønsker å skape en flyplass med et variert tilbud, slik at reiseopplevelsen blir god og at man selv kan velge hva tiden på flyplassen blir brukt til, sier Billett.

Flyplassen hadde i fjor rundt 22 millioner reisende, og på OSL regner man med at dette tallet vil øke til 25 millioner i inneværende år. Flyplassen har kapasitet til 31 millioner passasjerer med sine to rullebaner.

Hvorvidt flyplassen skal bygges ut med en tredje rullebane, har vært et stridsspørsmål som har versert i svært mange år.

Tredje rullebane?

– Det er viktig å understreke at det ikke er Avinor som bestemmer om en tredje rullebane skal bygges. Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass, og en slik beslutning er naturlig nok rikspolitisk. Det er Storting og regjering som fatter disse beslutningene, dersom de ønsker å legge til rette for fortsatt vekst, sier Billett.

Hun fremholder at Avinor bidrar med informasjon, og at konsernet har meldt at flytrafikken vil øke jevnt og trutt i årene fremover:

– I perioden 2035–2040 vil Oslo lufthavn ha nådd sin maksimale rullebanekapasitet, med dagens to rullebaner. Overgangen til bærekraftig luftfart og fossilfri drift, vil innebære at flyene blir mindre, og dette vil igjen føre til flere ankomster og avganger. Dette er også et element i utviklingen mot 2050, der en samlet luftfartsbransje har som mål å være fossilfri, sier Billett.