Slik blir nye Gardermoen – verdens mest moderne

Slik vil terminalen på Oslo Lufthavn fremstå når utbyggingen er ferdig. Nye innsjekkingsskranker og nye bag drop-punkter, og direkte inngang til sikkerhetskontrollen. Tegning: Nordic Office og Architecture/Avinor

De som har reist fra Gardermoen de senere månedene har blitt møtt med høye vegger som har skjult det meste av den gamle terminaldelen. Når veggene fjernes, vil reisende møte et helt nytt og topp moderne flyplassområde.

Når utbyggingen er helt ferdig i juni 2025 vil det være den mest omfattende fornyelsen av den opprinnelige delen av flyplassen siden Norges hovedflyplass ble åpnet i oktober 1998.

– Det er et helt nødvendig grep som nå tas, mener Harald Nygaard Kvam. Han er kommunikasjonssjef ved Oslo lufthavn:

Mer driftssikkert

– Oslo lufthavn vil, når dette er ferdig, få et av verdens mest moderne bagasjeanlegg. Passasjerene kan sjekke inn god tid i forveien, mens bagasjen går til et «hotell» der den oppbevares frem til avreise, sier Nygaard Kvam til flysmart24.

Ikke nok med det:

– Det nye anlegget vil også være langt mer driftssikkert enn det det fra 1998. Det betyr økt stabilitet, reliabilitet og kontroll på bagasjen, sier Nygaard Kvam.

Ifølge kommunikasjonssjefen har den pågående moderniseringen tvunget seg frem:

Før mobiltelefonen

Det er den delen som ligger til høyre når man går inn hoveddørene på flyplassen, som nå moderniseres. Her har det vært en rekke innsjekkingsskranker, i tillegg serviceskranker for en del flyselskap.

– Oslo lufthavn nærmer seg 25 år og det gjør systemene våre også. Det betyr at noe av teknologien vår er fra 90-tallet. Det er så lenge siden at vi f. eks. knapt hadde hørt om mobiltelefoner. Den har nådd sin maksimale levetid. Bagasjeanlegget i den gamle delen av Oslo lufthavn måtte derfor byttes ut med et nytt og moderne, sier Nygaard Kvam.

Enklere med innsjekk…

Når utbyggingen er ferdig, vil innsjekkingsskrankene og bag drop-punktene befinne seg i den nordlige enden av terminalen, den som vender mot sikkerhetskontrollen.

Det vil i første omgang komme i alt 20 bag drop-punkter og 20 innsjekkingsskranker. Når hele prosjektet er ferdig, skal det komme ytterligere 10 skranker. Om dette blir bag drop eller innsjekkingsskranker, er ifølge Nygaard Kvam ennå ikke avgjort.

Fornyelsen skal gjøre det enda enklere for reisende å sjekke inn og så bevege seg videre inn i avgangshallen, gjennom sikkerhetskontrollen.

… og så rett i sikkerhetskontrollen

Som bildet under viser vil det være egne «portaler» der passasjerene skal gå inn etter innsjekk eller bag drop.

Det første de vil møte er sikkerhetskontrollen:

Artikkelen fortsetter under bildet

Det skal bli enklere og raskere å reise fra landets hovedflyplass, er Avinors målsetting. Tegning: Nordic Office og Architecture/Avinor

– Designet på det nye området i avgangshallen legger mest mulig opp til at man leverer bagasjen sin og så passerer rett gjennom. Da vil sikkerhetskontrollen være neste du som reisende møter, ja. Målet er en mest mulig effektiv prosess for de reisende, sier Nygaard Kvam.

For de som synes det kan være trangt og masete i innsjekkingsområder på flyplassene, blir den nye østlige terminaldel ikke så «pakket» som man kan oppleve andre flyplasser.

God plass for mingling

Det skal bli god plass til å bevege seg, rett og slett:

– Ja, det er målet. Vi ønsker alltid å skape best mulige områder for de reisende. De skal være lyse, åpne og intuitive, sier Nygaard Kvam.

Oslo Lufthavn har utnyttet årene med pandemi, da det meste av trafikken lå nede og antall reisende var vært lavt, til å forsere utbyggingen.

– Som følge av Covid-19, med kraftig redusert trafikk, besluttet Avinor å dra fordel av situasjonen og forsere byggingen av et nytt bagasjeanlegg med to til tre år.

Utnyttet pandemi-perioden

– Med andre ord: Vi rev hele anlegget samtidig, mens trafikken var nærmest borte. Dette vil gi en kostnadsbesparelse på rundt 700 millioner kroner. Slike kostnadskutt er svært viktige etter tapene vi tok i pandemien. Vi har en forventet ferdigstillelse juni 2025. Det er før den opprinnelige planen, sier Nygaard Kvam.   

Prosjektet vil bli åpnet i to etapper, det første skjer i mai 2024 og siste i juni 2025:

– Ferdig utbygd vil dette gi samme kapasitet som det som ble revet ut. Oslo lufthavn vil da ha to store bagasjeanlegg, som har kapasitet til å ta unna trafikkveksten vi forventer i årene fremover, sier Nygaard Kvam.