Kan en person, som ikke var passasjer på et fly som ble kraftig forsinket, likevel ha krav på erstatning for forsinkelsen?
Nei, mener flyselskapet Ryanair.
Jo, mener flyklagenemnda.
Fire timer forsinket
Den smått delikate problemstillingen blir reist etter en planlagt flytur i august i fjor.
Da skulle en kunde reise med Ryanair fra Oslo til London.
Flyet hadde rute fra Gardermoen klokken 23.20 og med ankomst på Stansted-flyplassen klokken 00.30.
Klager krevde erstatning for 4 timers forsinkelse, siden flyet ifølge ham ikke landet i London før klokken 04.30.
Den rare situasjonen
Det er ingen tvist om flyet faktisk var forsinket.
Men da mannen satte frem krav om erstatning på 250 euro sa Ryanair tvert nei.
Forklaringen var svært uvanlig – Ryanair avviste å betale mannen erstatning, fordi mannen ifølge deres data aldri sjekket inn på den aktuelle avgangen.
Han var ikke med flyet, og har dermed heller ikke krav på erstatning, mente selskapet. Han var en «no show,» som flyselskapene omtaler de som har billett men ikke møter til avgang.
Får støtte av flyklagenemnda
Etter avslaget havnet saken i flyklagenemnda, som gir mannen rett i at han har krav på erstatning. Nemnda sier at dokumenter i saken ikke stemmer overens med kundens versjon.
Uansett mener nemnda at det ikke er avgjørende for klagers rett til standardkompensasjon, at han valgte å ikke reise med den aktuelle flyvningen.
Dette fordi det var klart at flyet ville komme mer enn 3 timer forsinket til London. Han har rett på standardkompensasjon på 250 euro, mener nemda.
Må ha sjekket inn
Reisejurist Rolf Forsdahl synes nemndas standpunkt er «interessant», men er ikke i tvil om hva grunnlaget for erstatning normalt er:
– Luftfartslovens hovedregel er at man må ha sjekket inn for å være «passasjer» og beskyttet av de regler som gir rettigheter etter luftfartsloven. EUs passasjerrettigheter bygger imidlertid på å gi dem som har gyldige billetter rettigheter, sier Forsdahl til flysmart24.
Beholde retten
Han er ikke kjent med andre avgjørelser som bygger på at passasjeren kan avstå fra å bruke billetten og samtidig beholde retten til kompensasjon ved forsinkelser.
– Kompensasjonsordningen er ment å dekke de ulemper og eventuelle utgifter passasjeren får ved lengre forsinkelser. Om formålet med reisen for eksempel er å møte i et bryllup og man ser at man ikke rekker dette som følge av forsinkelsen, er det urimelig å si at passasjeren må benytte billetten likevel for å få kompensasjonen. Nemnda har etter det jeg ser, lagt vekt på at EUs bestemmelser om erstatning beskytter «billettinnehavere» og at det dermed ikke er noe krav til at man har vært «flypassasjer», sier Forsdahl.