Langdistansefly inn på en av de korteste Europa-rutene

Austrian Airlines bruker sine Boeing 777 på langruter, som her til Los Angeles. Nå skal de også bruke storflyet på lokalrute i Europa. Foto: Shutterstock

Det er en betydelig interesse for flyruter innen Europa der det er mulig å fly langdistansefly også på kortere ruter. Nå er det klart for enda en mulighet.

Det gjelder SAS sin nåværende samarbeidspartner, østerriske Austrian Airlines, som skal fly mellom Wien og Berlin.

Her setter de inn langdistanseflyet Boeing 777-200ER med plass for 330 passasjerer. Flyet har en kabin med tre klasser – business, economy extra og economy.

Hver mandag

Flyet skal brukes på strekningen mellom Wien og Berlin hver mandag, og skal operere en eller flere avganger daglig fra den 8. januar til den 4. mars.

Det er en strekning som tar knappe timen å fly non stop. Det er derfor snakk om å bruke storflyet på en av de korteste Europa-rutene i dag.

Hvilken – eller hvilke – av de daglige avgangene det konkret er snakk om, er ennå ikke opplyst på selskapets nettsider.

Ligge-seter

Ruten trafikkeres i dag med en Airbus A320, som i Austrian-innredning har opp til 180 seter. Dette er den samme flytypen som SAS nå bruker på sine kort- og mellomdistanseruter.

Det blir uansett snakk om en kraftig oppgradering av flymateriell, fra et av de minste flyene Austrian opererer til det største flyet i selskapets flåte.

Hvis Austrian velger å åpne for å bruke hele kabinens kapasitet, vil det innebære at de reisende får mulighet til å fly denne korte flyturen og kjøpe seg business-sete som kan felles ned til en seng. Et lie flat-sete.