Ekspert med dårlig nytt om prisen på flybilletter

Er du lei høye billettpriser med fly? Analysesjef mener dette er noe vi må venne oss til. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fly- og reiseselskapene melder stadig om at folks reiselyst fortsatt er stor, til tross for økende press på privathusholdningenes økonomi.

Tilbakeslaget kan komme i 2024, tror en av Skandinavias fremste flyanalytikere, Jacob Pedersen i danske Sydbank.

Han har dårlig nytt til alle de som nå håper at prisene på flybilletter skal gå ned igjen.

Han skriver i en fersk analyse at folk bare må venne seg til de høye billettprisene som vi har opplevd de senere par årene.

Høyere kostnader

– Forbrukere i Europa, og også i Norden, må forvente fortsatt dyre billettpriser i 2024, skriver Pedersen og forklarer det med de høyere kostnadene også flyselskapene nå opplever.

Han mener prisene holdes oppe ved at kapasiteten i markedet fortsatt er begrenset.

Dessuten vil flyselskapene ikke ha annet valg enn å lempe sine økte kostnader over på passasjerene.

– I dagens miljø ser vi gode muligheter for flyselskapene til å sende mesteparten av disse ekstra kostnadene over på passasjerene, skriver han.

Kan skade salget

Han åpner samtidig for at denne sitasjonen kan endre seg raskt, og at flyselskapene selv må ta en del av kostnadsveksten ved å kutte i sine egne utgifter.

For høye priser kan nemlig ha en farlig konsekvens for flyselskapene, og det er at billettsalget blir rammet hvis prisene blir for høye.

Pedersen skriver også at et tilbakeslag i reiselysten kan komme i 2024, og at dette kan bli merkbart utover neste år.

Kan ramme reiselysten

– Nedgang i europeisk økonomi er en kilde til bekymring i forhold til reiselysten. Begrenset kapasitet vil derimot sikkert kunne holde billettprisene på et høyt nivå. Dette vil være en fordel for inntjeningen for flyselskapene også i de neste kvartalene, skriver Pedersen.

«Mesteparten av kostnadene sendes over til passasjerene»

Jacob Pedersen. Foto: Sydbank

Han legger til at flyselskapene nå nærmer seg passasjer-nivået fra før pandemien, men at dette først og fremst gjelder fritidsreiser.

Fordel for lavprisselskapene

– Antall forretningsreiser ligger stadig 20 prosent under nivået fra før pandemien, mener Pedersen.

Han tror derimot at den voksende ferie- og fritidstrafikken kan gi fordeler for spesielt en del av flybransjen:

– Fritidsreisende driver helt klart utviklingen. Dette er en fordel for selskapene som selger minst til forretningsreisende – det vil si spesielt lavprisselskapene, skriver Pedersen.