Norwegian har klort seg fast i Europa-toppen

Tøffe forhold å operere under for Norwegian. Likevel er selskapet på punktlighets-toppen i Europa. Her fra Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapene kjemper en knallhard kamp om passasjerene, og det å kunne levere det produktet passasjerene har betalt for er ekstra viktig.

I den vanskelige vintersesongen, med fare for mye uvær og store forsinkelser, er det å holde flyene i rute en ekstra stor utfordring.

I så måte har Norwegian et godt utgangspunkt. I en fersk punktlighetsoversikt for Europa har selskapet klort seg fast helt i toppsjiktet i bransjen.

Ni av ti i rute

Nesten ni av ti fly – 86 prosent av flyvningene – lander på rutetid. Det viser ferske tall som det britiske analyseselskapet Cirium nettopp har presentert.

Tallene er for november. Dette er den første av de utfordrende vintermånedene, og tallene viser at det norske selskapet fortsatt holder seg på pallen blant flyselskapene i Europa.

Veien opp til førsteplassen er ikke lang, kun 1,2 prosentpoeng skiller første og Norwegian på tredjeplass.

10 på topp-listen ser slik ut. Tallene bak flyselskapsnavnet angir hvor stor andel av de totale flyvningene som landet i rute:

Her er 10 på topp

  1. Austrian Airlines, Østerrike – 87,3 pst.
  2. Vueling, Spania – 86,3 pst.
  3. Norwegian, Norge – 86,1 pst.
  4. Transavia, Nederland – 84,4 pst.
  5. Eurowings, Tyskland – 84,2 pst.
  6. Iberia Express, Spania – 83,6 pst.
  7. Iberia, Spania – 82,69 pst.
  8. LOT Polish Airlines, Polen – 82,62 pst.
  9. Wizz Air, Malta – 81,8 pst.
  10. Air Europa, Spania – 81,6 pst.

Vanskelige forhold

Når man skal vurdere Norwegians posisjon, må man også ta i betraktning at selskapet opererer i en utsatt del av Europa og møter større vær-utfordringer enn de fleste andre på listen.

– Flydrift er komplekst, og det er flere faktorer som påvirker om våre flyvninger kan ta av og lande i henhold til ruteplanen. Været spiller også en stor rolle, og vinterværet kan by på alt fra sterk vind, snø og tåke, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen i Norwegian til flysmart24.

Det er en lang tids satsing som nå bærer frukter, mener man i selskapet:

– Vi har jobbet målrettet med å effektivisere våre rutiner og oppgradere systemer i alle ledd. Vi har også et erfarent team i vår operasjonelle avdeling, som har et godt og smidig samspill med vår tekniske enhet, piloter og kabinbesetning samt bakkemannskap og kundeserviceteam, sier Glorvigen.

Det er mer dårlig vær i Norge og i andre deler av Nord-Europa, hvor Norwegian har store deler av sin satsing. Dårlig vær reduserer punktligheten ofte drastisk.

SAS ligger lavere

Da har de fleste av Norwegians konkurrenter, som har hoveddelen av sin trafikk på flyplasser som ligger i sydligere strøk, langt fra like store værutfordringer å hanskes med.

Konkurrenten SAS ligger utenfor Cirius sin 10 på topp-liste.

Sist gang SAS offentliggjorde sin punktlighet var i forbindelse med trafikktallene for november. Da hadde selskapet 78,5 prosent av sine fly i rute.

Det er nesten åtte av ti i rute. Er godt resultat det også, men ikke godt nok til å havne på 10 på topp-listen.

PS: Som vanlig gjør vi oppmerksom på 15 minutters-regelen for å vurdere punktlighet. Det betyr at fly som lander innen 15 minutter etter fastsatt ruteplan på reisemålet, betraktes som å ha landet i rute. Dette er global standard for å beregne punktlighet.