Det nederlandske flyselskapet KLM har gitt mange norske reisende litt av en kalddusj i dag. Selskapet kutter ruten mellom Amsterdam og Torp etter over 20 års drift.
Det skjer fra 1. april i år. Selskapet oppgir at ruten ikke har vært lønnsom nok i tillegg til at selskapet har begrensinger i antall landingstillatelser på Schiphol. Derfor blir ruten.
Med KLM forsvinner det kanskje viktigste selskapet og flyruten fra Torp Sandefjord Lufthavn.
Reise-mulighet slutt
Ruten til Amsterdam har vært hovedruten for reisende som har destinasjoner i det øvrige Europa, og utenfor Europa.
De har kunnet fly til Amsterdam og så videre i nettverkselskapet KLMs store og globale rutenett. Nå blir det muligheten snart slutt.
– Det var ingen hyggelig beskjed å få. Nå har vi iverksatt plan B, men jeg kan ikke si noe mer om det nå, sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen på Torp Sandefjord Lufthavn til flysmart24.
Situasjonen har endret seg dramatisk på kort tid:
Må via andre byer
I april i fjor kunne KLM gledesstrålende fortelle at de økte satsingen fra Torp til Amsterdam, ved å gå opp fra en til to daglige avganger.
Under pandemien hadde ruten vært stanset lenge, så satt i gang igjen med én avgang. Etter hvert var det klart for to avganger, slik flysmart24 kunne fortelle.
Den siste avgangen blir søndag 31. mars.
Fra mandag 1. april er avgangene fra Torp forsvunnet fra KLMs nettsider.
Da må folk som skal reise til Amsterdam fra Torp reise via Bergen eller Stavanger. Alternativt bruke KLMs direkterute fra Oslo Lufthavn eller KLM-ruten fra Kjevik ved Kristiansand.
God trafikk
Nyheten fra KLM kommer dagen etter at Torp kunne formidle gode passasjertall for flyplassen i fjor.
Totalt reise 1 921 074 passasjerer til og fra Torp i 2023.
Det er økning på 11,1 posent i forhold til året før men fortsatt lavere enn «normalåret» 2019 da flyplassen hadde over 2 millioner reisende.
Det er utenrikstrafikken som dominerer. Torp befester med dette sin posisjon som landets tredje største lufthavn for utenrikstrafikk, – kun Oslo og Bergen lufthavn er større.
Kommer med nye ruter
Polen er det største markedet etterfulgt av innenriksmarkedet, deretter følger Spania, Storbritannia og Nederland.
Både Wizz Air og Ryanair har stor kapasitet til flere av storbyene i Polen, som Gdansk, Warszawa og Krakow/Katowice. Til Spania flyr både Ryanair, Norwegian og Air Baltic med stor kapasitet.
Når KLM kutter, er det andre som starter. Kommende sommer skal Norwegian starter rute til Palma de Mallorca, samt at de starter en helt ny rute til Barcelona i juni.