Lufthansa med ny offensiv i Norge – trolig svar til SAS

Samarbeidet med SAS opphører. Derfor øker Lufthansa sin satsing på Norge kraftig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den tyske flygiganten Lufthansa reagerer raskt, og bygger seg kraftig opp i Norge som følge av at selskapet i løpet av kort tid mister sitt årelange og tette samarbeid med SAS.

SAS-samarbeidet slutter fordi SAS, som enn del av sin økonomiske redningsplan, har fått Air France-KLM inn som sentrale nye eiere.

Det betyr at SAS skal over fra et alliansesamarbeid med bl.a. Lufthansa i Star Alliance, til Air France-KLM i den konkurrerende alliansen Sky Team.

Svarer SAS

Skandinavia er et viktig marked for Lufthansa, som da trenger et alternativ til samarbeidet med SAS. Løsningen i første omgang ser ut til at Lufthansa velger å satse selv for å kompensere SAS-bortfallet.

En av Skandinavias fremste flyanalytikere, svenske Jan Ohlsson, tror det Lufthansa nå gjør med hensyn til økt satsing på Norge, er en direkte følge av at mange kunder fortsatt vil velge å fly med selskaper innen Star Alliance.

– Ja, her fins mange reisende som gjerne fortsatt flyr med Star Alliance-partnere. Samtidig ser vi at det er økende interesse for Norge i Tyskland, sier Ohlsson til flysmart24.

Dette er opptrappingen

I dag kunngjør selskapet at det trapper opp sin satsing betydelig i Norge. Dette er planen nå, og den skal gjelde allerede fra kommende sommerprogram:

  • Selskapet starter ne helt ny rute, med to ukentlige avganger mellom huben i München til Trondheim fra 28. april. 
  • München til Oslo: Økning fra tre til fire daglige avganger.
  • München til Bergen: Økning fra én ukentlig avgang til seks ukentlige avganger.
  • Frankfurt til Bergen: Økning fra 14 ukentlige avganger til 18 ukentlige avganger, med fire ekstra ukentlige flyvninger.
  • I tillegg har Lufthansa-gruppen, som flysmart24 har skrevet tidligere, giret opp flere andre Norge-satsinger i den senere tid:
  • Swiss Air Liness, som Lufthansa eier, skal inn på ruten Oslo – Géneve, og vil konkurrere dirkete med bl.a. SAS på ruten.

I tillegg bruker Swiss sitt underselskap Edelwiess inn på ruter til Norge, i tillegg til at Discover Airlines også skal inn på ruter til bl.a. Evenes og Alta.

Sikre sin posisjon

Ohlsson mener at det er klart at viktige selskaper i Lufthansa-gruppen skal brukes for å sikre sin pssosisjon, og at dette gjelder både Norge og resten av Skandinavia:

– Siden Lufthansa er en hel familie av flyselskaper, ser det nå ut til at det er Lufthansa og Swiss som ser ut til å være spydspissen mot Nord-Europa, med støtte fra Eurowings og Discover, sier Ohlsson.

Viktig marked

Hos Lufthansa sier selskapets Norge-sjef, Flemming Nordestgaard, at Norge er et viktig marked for den tyske flygiganten:

– Dagens kunngjøring viser nok en gang Lufthansa Groups engasjement i det norske markedet. Etter pandemien har vi gradvis utvidet vår tilstedeværelse i Norge og sett en stadig sterkere etterspørsel, både utgående og innkommende. I år vil Lufthansa Group tilby mer enn 150 ukentlige avganger fra 7 byer i Norge, sier Nordestgaard.