De 10 mest turbulens-utsatte flyrutene i Europa

Det er mer enn et godt råd å holde sikkerhetsbeltene på i tilfelle turbulens på fly. Det kan spare reisende for skader som måtte oppstå som følge av urolig luft. Foto: Shutterstock

Det oppleves ubehagelig for de fleste når flyet man sitter i plutselig «faller» eller flykroppen begynner å riste og hoppe. Turbulens er noe de fleste ønsker å unngå.

Det fins et hjelpemiddel alle kan bruke for å sjekke hvor stor fare det er for turbulens på en flytur. Verktøyet på nettstedet turbli.com gir deg mulighet til å sjekke flyturer 36 timer frem i tid, skriver nettstedet Aero Telegraph.

For de som jobber på flyene er turbulens en del av hverdagen, og noe som de er drillet i å takle. Slike forhold kan mannskapet i cockpit også svært ofte få informasjon om før flyturen starter.

Uventet turbulens

Adskillig verre er den uventede og usynlige turbulensen som kan oppstå, og som flymannskapet ikke kan forutse. Det kan fort påføre skader både på kabinbesetning og passasjerer.

Spesielt utsatt er de reisende som ikke bruker sikkerhetsbeltet, som risikerer å bli kastet ut av stolen under turbulens. Det kan bli verre, for løse løse gjenstander kan bli kastet rundt i kabinen.

Da flysmart24 sist skrev om flyangst, kom den erfarne sjefspiloten i Norwegian, Per Gunnar Lyckander, med følgende anbefaling for de som vil redusere virkningen av turbulens mest mulig:

Kapteinens beste råd

– Å sitte lengst frem i flyet har flere fordeler. For det første er det ofte mindre støy foran i flyet enn bak. For det andre er det mindre bevegelse der fremme. Det betyr at turbulens vil føles mildere her sammenlignet med lenger bak i flyet, sa han.  

Nå er det mulig å sjekke hvor turbulens-utsatt den neste flyturen din vil kunne bli.

På nettstedet turbli.com, som ble etablert i 2020, kan du legge inn strekningen du skal fly, og så få opp en vurdering av hvor turbulens-utsatt turen er ut fra historiske data.

De mest turbulens-utsatte rutene

Ingen skandinaviske ruter er på «turbulens-toppen» for 2023, ifølge oversikten fra turbli.com:

  • 1. Milano (MXP) – Genève (GVA)
  • 2. Milano (MXP) – Zürich (ZRH)
  • 3. Genève (GVA) – Zürich (ZRH)
  • 4. Marseille (MRS) – Zürich (ZRH)
  • 5. Zgornji Brnik, Slovenia (LJU) – Zürich (ZRH)
  • 6. Nice (NCE) – Basel (BSL)
  • 7. Nice (NCE) – Zürich (ZRH)
  • 8. Jerevan (EVN) – Tbilisi (TBS)
  • 9. Basel (BSL) – Venezia (VCE)
  • 10. Frankfurt am Main (FRA) – Caselle Torinese (TRN)

Kan bomme

Turbli fremstiller seg selv om et pålitelig nettsted.

De skriver at de bruker de samme datakildene som piloter og flyselskaper bruker til å planlegge sine flyreiser.

– Disse dataene kommer fra avanserte værmodeller utviklet av NOAA og MetOffice som gir svært gode estimater, men som ikke er 100 prosent nøyaktige, skriver nettstedet og legger til dette som en forklaring på at de ikke alltid treffer med sine varsler:

– Vi har alle sett dager hvor den lokale værmeldingen spådde regn, men da var det sol; Turbulensprognoser er de samme, heter det.