Godt rustet før ny sesong – øker satsingen til Norge

Icelandair får Airbus A321-fly i sin flåte. Selskapet har lagt et lønnsomt år bak seg. Foto: Airbus

Det islandske flyselskapet Icelandair har lagt et lønnsomt år bak seg, og er klar for ny satsing foran den viktige sommersesongen.

Etter at selskapet hadde et underskudd på 6 millioner dollar i 2022, har selskapet gjort opp regnskapet for 2023 med et overskudd på 11 millioner dollar.

Det tilsvarer omtrent 116 millioner norske kroner.

Viktig etter pandemien

Nå girer selskapet også opp sin satsing til Norge. Det øker fra fire avganger i uken fra Bergen til Reykjavik, til daglige avganger i sommer. Oslo-ruten blir som i fjor, to daglige avganger.

Selskapets toppsjef er meget godt fornøyd etter fjoråret:

– Dette er viktig etter flere utfordrende år preget av pandemi og endrede reisemønstre. Inntektene var høye gjennom hele året, med god etterspørsel i alle våre markeder, sier Bogi Nils Bogason, i en uttalelse.

God punktlighet

Overskudd på driften kom samtidig som selskapet kunne feire å være blant de beste flyselskapene til å holde sine fly i rute. Punktlighet er en avgjørende og viktig konkurransefaktor for ethvert flyselskap:

Selskapet ble kåret til et av Europas mest punktlige flyselskap, slik flysmart24 kunne fortelle for kort tid siden.

Icelandair fløy 4,3 millioner passasjerer i fjor, som er en økning på 17 prosent fra året før. 

God booking foran sommeren

– Det er spennende tider i vente og utsiktene for sommeren er gode. Etterspørselen etter reiser til Island er i ferd med å ta seg opp, etter at vulkanaktivitet har preget markedet de siste to månedene. Island fortsetter å være et populært reisemål for turister fra Europa og Nord-Amerika, sier Bogason.

Han sier at selskapets flyprogram i 2024 vil være 11 prosent større enn i 2023, med 57 destinasjoner, deriblant våre tre nye ruter til Pittsburgh, Halifax og Færøyene.

Satser på ny flytype

Som flysmart24 også har kunnet melde, har Icelandair siste år valgt å satse på en ny flytype.

Selskapet har holdt seg til kun Boeing-fly, men valgte i fjor å satse også på fly fra den europeiske flyfabrikken Airbus.

Selskapet har som følge av dette bestilt i alt 25 fly av typen Airbus A321XLR, der de tre bokstavene står for «extra long range – ekstra lang rekkevidde.» De skal leveres innen 2029.