Den kommende SAS-partneren, nederlandske KLM, har klart å redusere matsvinnet på flyene drastisk etter å ha tatt i bruk kunstig intelligens (KI) i flyplanleggingen.
Selskapet har redusert matavfallet med 63 prosent melder KLM, som bekrefter at bruk av kunstig intelligens har vært helt avgjørende for å nå dette målet.
Ved å bruke KI kan selskapet nokså nøyaktig anslå hvor mange måltider selskapet trenger å laste om bord foran hver flyvning.
Møter ikke opp
KLM har fått utviklet en KI-modell spesielt for flycatering, og den forutsier antall passasjerer om bord basert på historiske data.
Akkurat det hindrer at selskapet må kaste mat som ikke blir servert eller solgt etter en flyvning, fordi de ikke har tatt om bord mer mat enn det som blir solgt.
Med KI kan selskapet beregne nokså nøyaktig hvor mye mat som må tas med på hver enkelt tur.
Kan forutsi
En beregning KLM legger til grunn er at mellom 3 og 5 prosent av de som har kjøpt billett, ikke vil møte opp når flyet skal gå. De er det man på flyspråket omtaler som «no shows.»
KI-programmer gjør det mulig for selskapet å bedre forutsi hvor mange passasjerer som har bestilt billett og som faktisk vil møte opp til avgang.
Dette gjør det mulig å beregne det nøyaktige antallet måltider flyet trenger å ta med seg. KLM har oppnådd opptil 63 prosent mindre matavfall basert på forventet antall passasjerer per flyvning.
Færre måltider kastes
– Anvendelsen av kunstig intelligens bidrar til å forbedre våre flyoperasjoner enormt. Bekjempelse av matsvinn er et godt eksempel på dette. Det resulterer i at titusenvis færre måltider blir kastet på våre flyreiser hvert år, sier Marjan Rintel, administrerende direktør i KLM.
Den største forbedringen kan sees på interkontinentale KLM-flyvninger fra Schiphol, hvor 2,5 færre måltider (1,3 kg) må kastes per flyvning.
På årsbasis utgjør dette en besparelse på 111 000 kg bare i måltider på alle KLM-flyvninger fra Schiphol.