Mange har det siste året foretrukket å kjøpe all inclusive-ferier for å spare penger i en tid med anstrengt privatøkonomi.
Tyrkia er et av de landene som har størst tilbud av ferier der både mat, hotell og fly er inkludert i prisen.
Men, noen påberoper seg å ha fått et elendig produkt, og klager i håp om å få masse penger tilbake. Som nordmennene som satset på at pakkereisenemnda skulle drysser titusener av kroner over dem etter en mislykket all inclusive-ferie nettopp i Tyrkia.
Det endte i stede med et skikkelig mageplask for gjestene. Dette er den andre all inclusive-saken nemnda har behandlet på kort tid. Den første kan du lese om her.
Mye var galt
Denne gangen dreier det seg om to gjester som hadde reist til nordmenns favorittsted på den tyrkiske riviera, badebyen Alanya, for en to ukers ferie. De fikk en all inclusive-opplevelse som de var svært misfornøyd med.
Hotellet mente de var så dårlig at de krevde å få bytte bosted etter en uke.
De ville også ha refundert den ene av de to ukene. Ikke nok med det, de ville også ha dekket merutgiften til et dyrere hotell den andre uken.
Det ville til sammen bli rundt 20 000 kroner, for en ferietur som hadde kostet 32 000 kroner totalt.
Det sa reisearrangøren, Nazar, nei til. Dermed havnet saken i pakkereisenemnda som nå har vurdert de to nordmennenes krav.
Overbooket
Oppholdet var på Relax Beach Hotel, Alanya i juli, der de hadde bestilt dobbeltrom og all inclusive.
Problemene oppsto ifølge nordmennene straks de ankom hotellet klokken 02.30 om natten. Hotellet var overbooket, og de fikk beskjed om at de måtte bo på et annet og dårligere hotell første natten.
Nordmennene måtte ifølge klagen mase seg tilbake til sitt opprinnelige hotell dagen etter. Men det å komme dit ble heller ingen opptur:
Nordmennene mente at rommet de nå fikk var infisert med insekter. – Det var ikke bare ett og
annet insekt, men flere hundre som krøp på veggene, gulvet og i sengen, skrev de i klagen til nemnda.
Maste om rengjøring
Gjestene ba om rengjøring alle dager, men en skikkelig rengjøring av rommet ble ifølge dem aldri utført. De måtte selv spørre renholdspersonalet om å få byttet håndklær og sengetøy, mens insekter og annet skitt ble oversett.
– Klager var ikke tilfreds med all inclusive. Maten var dårlig og drinkene utvannede. Klager
mener de ble syke av maten som ble servert, heter det i pakkereisenemndas omtale av saken.
De fikk først tilbud om å flytte til et annet 3-stjerners hotell, men valgte heller å flytte til Pegasos Resort, selv om det kostet dem 8 500 kroner. Det betød en oppgradering fra 3 til 5 stjerner.
Avviser klager, men gir avslag
Nazar innrømmer at det må ha skjedd en overbooking på hotellet, men avviser andre klager både når det gjelder renhold og insekter på rommet.
Nordmennene tok heller ikke insekt-problematikken opp med hotellet, slik at de kunne ta affære om dette.
Selskapet skriver også i sin forklaring til nemnda at de hadde 42 andre gjester på hotellet i dette tidsrommet, men at ingen av de andre har klaget.
Etter turen fikk nordmennene likevel tilbud om et prisavslag på 2 000 kroner. Dette fordi de ikke fikk sitt egentlige rom ved ankomst, og på grunn av påstått dårlig renhold.
Satset på mer penger
Dette takket de nei til, fordi de mente de hadde krav på en mye større sum. Derfor satset de på å klage til pakkereisenemnda.
Det gikk ikke særlig bra. Nemnda mener at nordmennene har krav på avslag for overbooking og renholdsmangler. Den øker avslaget kun kosmetisk, fra 2 000 til 3 000 kroner.
Den sier derimot blankt nei til kravet om gratis hotellbytte fra 3 til 5 stjerner, som nordmennene mente de hadde krav på å få dekket fullt ut:
– Når klager selv ønsket en slik oppgradering, må han selv bære kostnadene for dette, konkluderer nemnda kort.