Da flyet til nordmennene ble forsinket i nesten fem timer, mente kundene at de hadde krav på erstatning fra flyselskapet.
Det sa både flyselskap og reisearrangøren nei til, men tilbød de fire reisende likevel 300 kroner hver i avslag for den økte reisetiden.
Da klaget de saken inn for Transportklagenemnda for flyreiser.
Det var smart. Nå har nemnda økt erstatningen de har krav på til 41 000 kroner.
Ventetid på tre timer
Det er ikke ofte flyklagenemnda opererer med så store erstatningssummer som i dette tilfellet.
Hendelsen gjaldt en reise fra Oslo til Cancun i Mexico i juni 2023. Dette er et svært populært ferieområde.
Dit skulle seks nordmenn, som hadde bestilt tur gjennom TUI og skulle fly med Swiss fra Oslo til Zürich, videre til Cancun med datterselskapet Edelweiss.
Da billettene ble kjøpt for reisen 17. juni, skulle de være i transfer i Zürich i rundt tre timer og ankomme Cancun klokken 17 lokal tid.
Avgangen utsatt
Så ble rutetidene endret for reisen fra Zürich, slik at nordmennene måtte vente i åtte timer på flyavgang til Mexico. Flyet ankom lokal tid kl. 21.50 – fire timer og 50 minutter senere enn opprinnelig plan.
Den lange transfer-tiden passet reisefølget dårlig, fordi de hadde barn med spesielle behov. De var velig utmattet da de ankom bestemmelsestedet, heter det i sakens dokumenter.
Nå er kravet for å kunne kreve erstatning at ankomsten må være mer enn 3 timer senere enn oppsatt, under visse vilkår.
Et av disse vilkårene er at erstatning frafaller hvis beskjeden om ruteendringen har blitt gitt minst 14 dager før avreise.
«Felte» flyselskapene
Det var akkurat dette punktet som «felte» flyselskapene.
For når klagenemnda sjekker dokumentene i saken, oppdager den at Swiss helt riktig ga TUI beskjed om ruteendringene den 2. juni, 15 dager før avreise.
Men så viser det seg at TUI først informerer kundene om denne forandringen tre dager senere, den 5. juni.
Bordet fanger
Da er bordet fanget for flyselskapene. Det er mindre enn 14 dager før avreise, slår flyklagenemnda fast, og konstaterer at de seks da har krav på 600 euro hver i erstatning. Det tilsvarer rundt 41 000 kroner i norsk valuta.
Nemnda er etter dette klar i sitt vedtak:
– Edelweiss Air plikter, som opererende flyselskap på den kansellerte flyvningen, å betale standard-erstatning på 3 600 euro til klager. Edelweiss Air kan eventuelt søke regress fra TUI Norge AS, heter det i det enstemmige vedtaket.