SAS har doblet avstanden til Norwegian og Widerøe

Økonomisk pressede SAS øker forspranget til sine konkurrenter Norwegian og Widerøe. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian og Widerøe, som Norwegian omtaler som «konsernet», la denne uken frem trafikktall for februar som de begge var svært fornøyd med.

Nå har også SAS presentert sine passasjertall for februar. Selskapet hadde 1 676 000 reisende. Dette er et passasjertall som ikke bare betyr at SAS alene fortsatt er større enn Norwegian og Widerøe.

Det innebærer også at avstanden mellom økonomisk pressede SAS og konkurrentene er mer enn doblet på en måned.

Flere reiste med SAS

Januar var den første måneden de to nylig sammenslåtte selskapene Norwegian og Widerøe presenterte sine passasjertall sammen.

De viste da at SAS fortsatt var størst, selv om vi la de to selskapenes individuelle passasjertall sammen. SAS fløy 65 000 flere reisende enn Norwegian og Widerøe.

Etter at passasjertallene for februar måned nå foreligger viser det seg at denne avstanden har økt. Nå er den på 137 000 passasjerer, i SAS sin favør.

Styrke sin posisjon

Sjefen for SAS, Anko van der Werff, er svært godt fornøyd, og han ser også optimistisk på de fremtidige bookingtallene for selskapet:

– Antall passasjerer som velger å reise med SAS fortsetter å vokse. 1,7 millioner passasjerer reiste med oss ​​i februar. Det er en økning på 8 prosent fra i fjor. Det er også hyggelig å se det at flyoperasjonen vår var stabil, spesielt for en vintermåned. Vi har en regularitet på 99,2 prosent. Vi nærmer oss sommersesongen og ser frem til å fortsette å styrke vår posisjon innen Skandinavia, sier van der Werff.

Gode bookingtall

Også hos Norwegian er det godlyd å høre om passasjertallene. De viste 1,3 millioner for februar for Norwegian alene, mot 1,2 i samme måned i fjor. 258 000 fløy med nyervervede Widerøe.

– Bookingtrenden fortsetter å være solid i alle markeder, og mange av de mest populære påskeavgangene er snart utsolgt. Vi er takknemlige for å se at så mange velger å fly med oss, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Merker besparelse

Han legger til at oppkjøpet av Widerøe allerede har begynt å gi resultater etter hvert som de to selskapene skaper synergier – altså den besparelsen som oppstår når to eller flere selskap slår seg sammen. 

Som flysmart24 har fortalt tidligere er det igangsatt flere prosjekter som har som formål å gjøre reiser med Widerøe og Norwegian sømløse.

Ett eksempel på dette omhandler bakketjenestene, der Norwegian nå bruker Widerøe Ground Handling på flere flyplasser i Norge.