Nye hotellbestemmelser: Vask av rommene ikke så viktig

Nå skjer det endringer i grunnlaget for antall stjerner hotellene har. Nå blir det mindre viktig med daglig vask av rommene for alle. Foto: Radisson Blu

Når du bestiller et hotell som reklamerer med et visst antall stjerner, er det helt bestemte tjenester og kvaliteter du kan forvente å finne når du sjekker inn.

Antall stjerner er bestemt på bakgrunn av i alt 239 ulike kriterier og nøye vurderinger.

Nå har den europeiske hotellunionen, Hotrec, laget nye bestemmelser om hva som skal til for at et hotell kan smykke seg med 3, 4 eller 5 stjerner. De nye kriteriene skal gjelde fra 2025.

Kaster ut sysaker

Hotrec skriver i en melding at det vil være endringer på flere nivåer, og alle er gjort av miljømessige hensyn:

Det gjelder blant annet at små mapper med sysaker, som ligger på mange hotellrom, blir fjernet som betingelse for å opprettholde stjerner.

I den andre enden av skalaen er ikke daglig renhold påkrevd for å opprettholde en stjernestatus.

Må be om vask

Nå skal det kun være nødvendig å tilby dette for dem som ber om daglig vask, uten at dette skal få betydning for hotellets antall stjerner.

Hotrec lager nye regler for kriterier ved bestemmelse av hotellstjerner, fordi hotellene skal få sine stjerner på samme grunnlag. Disse kriteriene skal gjelde uansett i hvilket land du har tatt inn på hotell.

Krav for 3 stjerner

Hvis hotellet har 3 stjerner, skal du kunne forvente følgende standard:

  • 10 timers bemannet resepsjonstjeneste, tilgjengelig via digital kommunikasjon eller telefon 24 timer.
  • Lounge i resepsjonsområdet.
  • Drikketilbud på rommet.
  • TV eller radio.
  • Hårføner, diverse vaskeutstyr.
  • Omkledningsspeil, tilstrekkelig sted eller stativ for å sette bagasjen/kofferten.
  • Vaskeri- og stryketjeneste.
  • Ekstra pute og ekstra teppe på forespørsel.
  • Eget system for klagehåndtering.
  • Tospråklig, nettsted som hotellet selv oppdaterer.

Krav for 4 stjerner

Hvis hotellet har 4 stjerner, skal du kunne forvente følgende standard – i tillegg til alle punktene ovenfor:

  • 16 timers bemannet resepsjonstjeneste, fysisk tilgjengelig via digital kommunikasjon eller telefon 24 timer
  • Lobby med sitteplasser og drikke, hotellbar eller salongområde
  • Frokostbuffet med personlig service.
  • Minibar, eller 16 timers adgang til drikkebestilling via romservice.
  • Komfortable sitteplasser – polstret lenestol, sofa med sidebord samt hylle.
  • Badekåpe og tøfler på forespørsel.
  • Kosmetiske produkter – dusjhette, neglefil, bomullspinner. Det skal være stor plass for å oppbevare personlige produkter på badet.
  • Internasjonale TV-kanaler.

Krav for 5 stjerner

Hvis hotellet har 5 stjerner, skal du kunne forvente følgende standard – alle de ovenfor, pluss:

  • 24 timers bemannet resepsjonstjeneste, fysisk tilgjengelig eller via telefon 24 timer.
  • Betjent parkeringstjeneste.
  • Shuttle- eller limousinservice.
  • Bagasjeservice.
  • Personlig hilsen til hver gjest med blomster eller en gave på rommet.
  • Minibar og mat og drikke skal tilbys via romservice i 24 timer.
  • Internettenhet på rommet på forespørsel.
  • Safe på rommet.
  • Stryketjeneste med retur innen 1 time, skokrem og syservice.
  • Frokostmenykort i romservicen.