Lurte til seg 2,8 mill. bonuspoeng – dømt for bedrageri

Den hotellansatte brukte bonuspoengene til flyreiser og hotellopphold i USA. Nå er vedkommende dømt for bedrageri. Foto: Stein Olsen/Flickr: stein 380

En ansatt på et hotell på Østlandet er dømt for bedrageri av 2,8 millioner SAS Euro Bonus-poeng fra intetanende gjester på hotellet.

Poengene brukte vedkommende på to private flyreiser og hotellopphold i USA.

Den svært uvanlige saken har vært behandlet av tingretten.

Grovt, mener retten

De aktuelle poengene har en verdi på 180 000 kroner, og retten karakteriserer saken som grov.

– Særlig fordi verdien av det underslåtte beløpet er betydelig, og fordi underslaget har pågått over lengre tid, heter det i rettens vurdering.

Den hotellansatte er dømt for grovt, uaktsomt bedrageri til en samfunnsstraff på 30 timer, samt å betale arbeidsgiveren en erstatning.

Aktor hadde lagt ned påstand om strengere straff, 45 dagers fengsel og tilbakebetaling av hele verdien av bonuspoengene. Dette avviste retten.

Må betale for poeng

Bonusordningen fungerer slik at hotellet kan gi SAS bonuspoeng til kundene for å bo på hotellet. Slik gjør hotellet seg mer attraktiv overfor de mange flykunder som samler bonuspoeng hos SAS.

Poengene hotellet gir, må de imidlertid betale SAS for. Slik tjener SAS penger på at andre aktører gir kundene sine bonuspoeng. Denne inntekten er svært viktig for SAS.

Hotellet vedkommende jobbet på, tilbyr sine gjester 500 bonuspoeng for hver natt man overnatter der. For å opptjene poengene må gjesten være eller bli medlem av bonusprogrammet.

Sine egne kontoer

Men ikke alle gjester er medlem av Euro Bonus eller ønsker å opptjene poeng.

Det var i slike tilfeller sørget den ansatte å berike seg selv med poenger, og registrerre poengene på sine egne kontoer i stedet.

Bedrageriet pågikk i løpet av tre måneder i 2023. Den tiltalte har erkjent å ha registrert bonuspoeng på sine egne kontoer hos Euro Bonus.

Retten skriver at vedkommende i den aktuelle perioden tilegnet tiltalte seg svært mange poeng på denne måten, særlig fra utenlandske gjester.

SAS slo alarm

Det var SAS Euro Bonus som selv varslet konsernselskapet om saken, på bakgrunn av den unormalt høye registreringen av bonuspoeng på det aktuelle hotellet.

Dette gjorde at hotellet igangsatte egen etterforskning.

Den avdekket at det var tiltalte som hadde tilegnet seg poengene ved å registrere dem på sine kontoer. Saken ble politianmeldt, og vedkommende ansatt ble avskjediget.

Euro Bonus-kontoen har blitt sperret.

Visste ikke om betaling

Tiltalte var ifølge egen forklaring ikke klar over at hotellet måtte betale Euro Bonus for de bonuspoengene de ga videre til sine kunder. Heller ikke at det forelå et økonomisk tap for arbeidsgiveren.

Retten har godtatt forklaringen den ansatte har gitt om at vedkommende ikke var klar over at hotellkonsernet måtte betale for poengene.

Retten slår også fast at ingen av de gjestene som ønsket å opptjene bonuspoeng på hotellopphold, mistet sine poeng på grunn av den ansattes virksomhet.

Hadde ikke gjort det

Retten tror også på tiltalte om at vedkommende ikke hadde nøyaktig oversikt over antall bonuspoeng
som ble registrert.

Den tror også på den ansatte som forklarte at poengene ikke ville blitt ført til egen konto, hvis vedkommende hadde visst at hotellet måtte betale for bonuspoengene.

Det heter i dommen at aktor og forsvarer er enige om at tiltalte kunne dømmes til samfunnsstraff hvis retten kom til at vedkommende skulle dømmes for grovt uaktsomt bedrageri. Retten er enig i dette. Tiltalte har samtykket til å gjennomføre samfunnsstraff.

Må betale tilbake

Den ansatte er også dømt til en subsidiær fengselsstraff på 23 dager. Den må sones dersom tiltalte
bryter vilkårene for gjennomføring av samfunnsstraffen.

Den ansatte er også dømt til å tilbakebetale arbeidsgiver 76 000 kroner. Det samlede erstatningsbeløpet er lavere enn summen hotellselskapet hadde betalt SAS for å kjøpe poengene.

Retten har tatt hensyn til at 1,4 millioner poeng har blitt trukket tilbake fra den tiltaltes konto før vedkommende fikk brukt dem.

«Svært klanderverdig handling»

Tingretten presiserer i sin dom at selv om forsettkravet – at det skulle være en bevisst handling – ikke er oppfylt, mener den likevel at den ansatte har utført en svært klanderverdig handling og brutt tillitten vedkommende var gitt av arbeidsgiver.

Retten mener at det er grunnlag for sterk bebreidelse at vedkommende registrerte bonuspoeng på seg selv, uten nærmere undersøkelser om at dette førte til et tap hos arbeidsgiver eller andre.

Retten er også av den oppfatning at skyldgraden er tett opp mot forsett.