Ute av 10 på topp-listen over flyselskap i Europa

For første gang på mange måneder er ikke Norwegian blant de 10 mest punktlige flyselskapene i Europa. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I mange måneder på rad har Norwegian figurert på listen over de 10 beste flyselskapene i Europa når det gjelder å holde rutetidene.

I februar ble denne rekken brutt.

Ferske tall fra ratingnettstedet Cirium opererer med en liste over de 10 beste der østerrikske Austrian Airlines kåres til det beste selskapet, mens Norwegian er helt fraværende.

Det skjer i en måned der Ciriums hovedkonklusjon er at flyselskaper i Europa har forbedret sin punktlighet drastisk fra januar.

Kun de beste

I oversikten Cirium har laget for februar rangeres kun de 10 beste, og det er ankomstpunktligheten som måles.

Austrian Airlines hadde 92,9 av flyene sine i rute da de landet på destinasjonene.

På den siste rangerte plassen, nummer 10, finner vi Wizz Air Malta, med 85,3 prosent punktlighet.

Norwegian oppgir i sine trafikktall for februar at selskapet hadde en punktlighet på 81 prosent. Dette var imidlertid punktlighet ved avgang, og ikke ankomst, slik Cirium måler.

De 10 beste

Dette er listen over de 10 beste, og prosentsatsen bak selskapsnavnet angir andelen av landinger som skjedde på rutetid:

  • 1. Austrian Airlines, Østerrike – 92,9 pst.
  • 2. Iberia Express, Spania – 90,1 pst.
  • 3. Aegean Airlines, Hellas – 89,6 pst.
  • 4. ITA Airways, Italia – 89,3 pst.
  • 5. Vueling, Spania – 89,1 pst.
  • 6. Iberia, Spania – 88,0 pst.
  • 7. Eurowings, Tyskland – 87,1 pst.
  • 8. LOT Polish Airlines, Polen – 86,6 pst.
  • 9. Air Europa, Spania – 85,7pst.
  • 10. Wizz Air Malta – 85,3 pst.

Kilde: Cirium

SAS marginalt bedre

SAS har lenge vært utenfor listen over de 10 mest punktlige flyselskapene i Europa.

For dette selskapet ble den foreløpig siste oppdateringen på punktlighet gitt i passasjertallene for februar. Der ble punktlighet ved avgang oppgitt til 82 prosent. Marginalt bedre enn Norwegian.

For sen, likevel i rute

Når Cirum måler punktlighet, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, ansees det for å ha landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.