Flyekspert om nye SAS: – Flere ruter kan bli lagt ned

Flyanalytiker Jan Ohlsson (t.v.) tror det blir endringer hos SAS med nye eiere. Det kan bl.a. bli færre ruter. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Privat

SAS er så godt som reddet etter at selskapets plan for å unngå konkurs ble godkjent av konkursdomstolen i New York tirsdag kveld norsk tid.

Kampen for å overleve, som for SAS har pågått siden tiden før pandemien, ser ut til å være vunnet.

Den nye avgjørelsen betyr samtidig at SAS vil fremstå i en helt ny drakt, for første gang siden dannelsen i 1946.

Da var det Norge, Sverige og Danmark som eide hoveddelen av selskapet. Nå er Norge og Sverige ute.

Over sommeren

Det blir fire nye eiere, med bl.a. flykonsernet Air France-KLM og den danske stat som, som skal sørge for den videre drift av det felles-skandinaviske prosjektet.

Sjefen for SAS, Anko van der Werff, er fornøyd med avgjørelsen i USA.

Han minner imidlertid på at det fortsatt gjenstår å få omstruktureringen godkjent av svensk rett, og dessuten at EU godkjenner de nye eierne.

SAS håper denne prosessen skal være avsluttet slik de nye eierne kan ta over SAS over sommeren.

Ruter i fare

Den svenske næringslivsavisen Dagens Industri er oppgitt over det som skjer: – Det svenske SAS er begravd, mener den.

Jan Ohlsson, erfaren svensk flyanalytiker, tror også de nye eierne betyr at reisende vil merke endringer med SAS i tiden fremover:

– Jeg tror SAS kan komme til å gi opp flere mindre lønnsomme innenriks- og interregionale ruter, de som ikke viser overskudd, sier Ohlsson til flysmart24.

Han peker konkret på to ruter som han mener kan være i fare i Norge – fra Tromsø og Trondheim til Stockholm.

Han frykter også at både nordmenn og svensker vil se at København blir et enda viktigere knutepunkt enn før.

Ny avtale en vekker

I forbindelse med nye eiere har SAS utarbeidet en ny aksjonæravtale. Siden den danske stat er en av de nye fire eierne, har SAS forpliktet seg til å ha Kastrup lufthavn utenfor København som hovedflyplass.

Norge er SAS’ største marked, og den klare København-satsingen mener Ohlsson bør være en vekker både for Norge og Sverige:

– I egen interesse bør Norge og Sverige satse på å sikre egne interesser og ruter med konkurranse i en turbulent tid. Hvis «alt» skal gå over København fremover, er det ikke bra for de norske og svenske markedene, sier Ohlsson.

Vil flytte hovedkontoret

SAS er allerede i gang med å samle mer trafikk fra København.

Det dreier seg i første rekke om langruter. Det gjør at både nordmenn og svensker i større grad må via Kastrup hvis man vil reise oversjøisk med SAS.

Den foreløpig siste ruten som ble åpnet, til Bangkok, flys fra København.

Når SAS i tillegg åpner en ny USA-rute til Atlanta, skjer også dette fra København.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, er det sterke krefter i sving for å flytte SAS’ hovedkontor fra Stockholm til København. Dette fordi det er Danmark, og ikke Sverige, som er ny deleier av SAS.