Redd for å miste flyet – havnet i konflikt med Flybussen

Da Flybussen ikke dukket opp, våget ikke passasjeren å vente lenger. Løsningen ble drosje. Det ble det bråk av. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Passasjeren ventet forgjeves på Flybussen til Oslo Lufthavn. I frykt for å miste flyet fra Gardermoen praiet hun en drosje.

Det førte til krangel om taxi-regningen. Kunden krevde erstatning for drosjeutgiftene. Det motsatte Flybussen seg.

Konflikten havnet derfor i klagenemnda for kollektivreiser, som nå har behandlet saken. Nemnda er helt klar i sin konklusjon.

Har garanti

Flybussen har en reisegaranti som tilsier at det kan kreves refusjon av dokumenterte utlegg til drosje med inntil 550 kroner.

Denne regelen gjelder dersom passasjeren blir mer enn 20 minutter forsinket på reiser som varer under én time.

Den aktuelle hendelsen inntraff da kvinnen ventet på Flybussen på Storo i Oslo.

Bussen var kraftig forsinket. Da den ikke dukket opp da det hadde gått 21 minutter over rutetiden, våget hun ikke å vente mer.

Avviste kravet

Hun stanset en drosje og ble kjørt til flyplassen for den nette sum av 841 kroner. Hun viste til Flybussens reisegaranti, og mente buss-selskapet skulle dekke utgiftene hennes.

Det nektet selskapet, og viste til at forsinkelsen skyldtes veiarbeid som pågikk på den aktuelle strekningen. Men selskapet sa at bussen kjørte inn en vesentlig del av forsinkelsen.

Da den kom til Gardermoen, var den derfor bare 13 minutter forsinket. Dette, mente selskapet, var godt innenfor fristene for kunden som da ville ha rukket flyet.

De mente dessuten at kvinnen kunne ha kontaktet selskapet for å høre hvordan bussen lå an på ruten. Kvinnen har fått refundert sin ubrukte billett.

Ser på rutetidspunktet

Kollektivnemnda har imidlertid en annen oppfatning.

Nemnda legger avgjørende vekt på at det må være forsinkelsen på avgangs-tidspunktet som må være avgjørende for om reisegarantien skal være aktuell, ikke når bussen kom til Gardermoen.

– Det er på dette tidspunktet den reisende må ta stilling til eventuelle andre transportalternativer. Den reisende har ingen forutsetninger for å vite om bussen vil kjøre inn forsinkelsen, mener nemnda.

Kjørte inn forsinkelse

Den mener at det derfor ikke kan legges avgjørende vekt på at bussen kjørte inn noe av forsinkelsen og var kun 13 minutter forsinket ved ankomst Oslo lufthavn, mener nemnda.

Vedtaket er derfor at kvinnen har krav på 550 kroner i erstatning.

Etter klagen til Flybussen hadde hun fått refundert bussbilletten hun ikke hadde brukt, og og dette beløpet skal trekkes fra erstatningssummen.